חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לימודי קלינאות תקשורת וקריירה המתמקדת באוטיזם

תוכן עניינים

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע

קלינאי תקשורת בעלי תעודה ורישוי לעיסוק בתחום,  הם לרוב בעלי תואר שני או דוקטורט, המתמחים בתחומים ספציפיים. לכן, כשאתם מחפשים קלינאי תקשורת שיטפל בילד שלכם שאובחן עם אוטיזם, מומלץ למצוא את אנשי המקצוע שרכשו את הידע, ההכשרה והניסיון הנדרשים לסיוע לילדים ו/או למבוגרים עם אוטיזם – בוגרי לימודי קלינאות תקשורת.

על לימודי קלינאות תקשורת שיובילו לטיפול באוטיזם

המסלול שיוביל אתכם לקריירה בקלינאות תקשורת, מתחיל בעמידה בתנאי הקבלה ללימודי קלינאות תקשורת וברכישת תואר ראשון בקלינאות תקשורת ומסתיים בהכשרה מעשית, מעבר בחינה וקבלת תעודת רישוי מטעם משרד הבריאות.

קלינאי תקשורת בעלי תעודת רישוי, יכולים להתחיל לטפל במבוגרים ובילדים, ולסייע להם לשפר את מיומנויות השפה שלהם, אלה הכרוכות בחיבור מילה למילה כדי שיוכלו להעביר את הרעיונות שלהם באופן מילולי או בקריאה וכתיבה.

תוכנית הלימודים של החוג ללימודי קלינאות תקשורת, כוללת קורסים הקשורים גם ללימודי אוטיזם. למעשה, לימודי הפרעות בתקשורת מכינים את הבוגרים לקריירה שתאפשר להם לטפל גם באנשים על הרצף האוטיסטי כך שיוכלו לעזור להם לשפר את הדיבור, את הגיית הצלילים והמילים ואת הבנת השפה.

אבל האמת היא שקלינאי תקשורת עושים הרבה יותר מזה.

התאמת טיפול קלינאית תקשורת לאוטיזם בילדים ומבוגרים

מה שחשוב במיוחד עבור אנשים עם אוטיזם, זו העובדה שקלינאי.ת תקשורת לילדים ו/או למבוגרים, יכולה לסייע למטופל על הרצף האוטיסטי לשפר את מיומנויות התקשורת החברתית שלו. אם מדובר במטופל עם אוטיזם המתקשה בהבעה מילולית, הקלינאית תוכל להתאים לו אמצעי תקשורת אלטרנטיביים, שיתאימו לו יותר מאחרים, ולהשתמש בהם.

כשמדובר באוטיזם בילדים או במבוגרים –

  • יש מטופלים על הרצף שהטיפול הכי מתאים להם הוא זה שמתמקד בלמידה כיצד להשתמש במחוות גוף.
  • יש מטופלים שהטיפול שיעזור להם להתפתח ולשגשג עשוי להיות דווקא השימוש במערכת תקשורת המשתמשת בתמונות או בתמיכה חזותית אחרת.
  • יש גם מטופלים שעשויים לחוות הצלחה מתוכנית טיפולית המשתמשת במכשירי תקשורת אלקטרוניים.

 

אנשי המקצוע העוסקים בקלינאות תקשורת, הנקראת גם ריפוי בדיבור, מבינים היטב כיצד להתאים את כול אחת מהגישות הללו לכישורים הספציפיים של המטופל ולקשיים המאתגרים אותו.

קלינאי תקשורת יכול לעזור למטופל שעבר אבחון אוטיזם לשפר לא רק את השימוש שלו בשפה, אלא גם את הבנת השפה עצמה. לדוגמה, אם המטופל עם אוטיזם נזקק לעזרה כדי להבין כיצד משתמשים בשפה כדי לנהל שיחה – יתכן שהקושי נובע מבעיות בהבנת מורכבויות השפה. אחרי הכול, לא קל להבין את השפה כשהיא כוללת לא מעט מילים שיש להן כמה משמעויות שונות המבלבלות אנשים עם עיכוב שפתי (למשל, קטיפה של תפוזים ובד קטיפה). אתגר נפוץ אחר המקשה על אנשים על הרצף האוטיסטי להבין את השפה, הוא דיבור ציני או דיבור המלווה בתיאורים פיגורטיביים.

 

ריפוי בדיבור

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע

שיפור התקשורת החברתית

תוכנית הלימודים במסלול לתואר ראשון בהפרעות בתקשורת כוללת נושאים הקשורים לבעיות תקשורת המאתגרות גם אנשים על הרצף האוטיסטי. כלומר, במהלך הלימודים, הסטודנטים רוכשים ידע על הסימנים לאוטיזם ועל הדרכים שבהן אבחון קלינאי תקשורת יכול להוביל לבניית תוכנית טיפולית אינדיבידואלית לשיפור הפרעות דיבור המקשות על התקשורת.

המוקד העיקרי של עבודת קלינאי תקשורת הוא לעזור למטופלים לשפר את התקשורת והאינטראקציה החברתית שלהם. וזה אחד התחומים המאתגרים במיוחד אנשים על הספקטרום האוטיסטי. אנשים רבים עם אוטיזם זקוקים לעזרה בזיהוי רמזים מילוליים ולא מילוליים שמבטאים אנשים אחרים (כמו למשל, משיכת כתפיים או הבעת כעס). עזרה באתגרים אלה כוללת טיפול בדיבור שבמהלכו המטופל לומד כיצד להתאים את השפה ואת הסממנים הלא מילוליים המשמשים אותו, למסגרות החברתיות השונות ולאנשים איתם הוא מתקשר.

על ידי שיפור התקשורת והפחתת התסכולים הקשורים לקשיי תקשורת, יכולים קלינאי התקשורת להקל לעתים קרובות על התנהגויות מאתגרות ולשפר את היכולת של המטופלים להצליח בלימודים ובמקום העבודה.

קריירה של קלינאי.ת תקשורת למבוגרים או לילדים המתמקדת באוטיזם, יכולה לכלול: שירותי ייעוץ ותמיכה למוסדות החינוך, לקהילה או למסגרות מקצועיות. שיתופי פעולה עם המורים ואנשי המקצוע האחרים בתחום החינוך והבריאות. יתרה מזאת, רבים מקלינאי התקשורת יכולים לסייע גם לקשיי בליעה ואכילה, הנלווים לעיתים לאוטיזם.

זיהוי מוקדם של אוטיזם

עיכובי שפה ודיבור נוטים להיות בין החששות המוקדמים ביותר של ההורים, החרדים להתפתחות התקינה של הילד שלהם. כתוצאה מכך, אנשי המקצוע, בין אם סיימו לימודי קלינאות תקשורת בירושלים או בחרו בהסבה לקלינאות תקשורת – הם אלה שאליהם יופנה הילד בגלל חשש לאוטיזם לא מאובחן, והם גם השותפים המשמעותיים בצוות הרב תחומי שיבצע את האבחון.

הטיפול שמציעים קלינאי תקשורת כולל מעקב שוטף אחר התפתחות הילד המטופל. לדוגמה, המטפל ינסה לאתר מיומנויות שונות באמצעות משחק אינטראקטיבי, כדי לעקוב אחר התנהגות הילד כשמגיע תורו, ואחר היכולת של הילד לגייס את תשומת הלב שתאפשר לו להתמקד בפעילות המשותפת שהוא מקיים עם אדם אחר.

פעילות שכזו מאפשרת לקלינאי התקשורת לזהות סימני אזהרה מוקדמים לאוטיזם, ובמקרה הצורך, להיות שותף מלא לתהליך האבחון של הילד. התוצאה יכולה להיות אבחון שקובע שהילד נמצא על הספקטרום האוטיסטי והכנת תוכנית התערבות מותאמת, מוקדם ככול האפשר, כדי שאפשר יהיה לתמוך בהתפתחות המוח של הילד הצעיר ולשפר את מיומנויות התקשורת שלו.

 

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע

תפקידו של קלינאי התקשורת בטיפול באוטיזם הוא משנה חיים

הפרעה על הספקטרום האוטיסטי היא מצב התפתחותי מורכב שניתן לזיהוי על ידי כמה קשיים באינטראקציה החברתית, בתקשורת ובהתנהגויות חוזרות ונשנות. אופיו של הרצף האוטיזם משקף מגוון רחב של תסמינים ורמות חומרה שהפרעה זו יכולה להציג.

גילוי וטיפול מוקדמים הם חיוניים לניהול מצב זה, כשאחד הטיפולים היעילים ביותר הוא ריפוי בדיבור על ידי קלינאי תקשורת.

תפקידו של קלינאי התקשורת בטיפול באוטיזם

אנשים על הרצף האוטיסטי זקוקים לריפוי בדיבור שחורג מעבר לשיפור התקשורת המילולית בלבד. קלינאי תקשורת יתמקד גם בשיפור היכולת להבין רמזים לא מילוליים, בחיזוק מיומנויות הקשורות לתקשורת חברתית ובטיפוח הביטוי וההבעה העצמית. מיומנויות אלה יכולות לשפר באופן משמעותי את יכולתו של המטופל ליצור מערכות יחסים, להצליח בלימודים ולקחת חלק בחברה.

טכנולוגיות המשמשות לריפוי בדיבור לאוטיזם

קיימות טכנולוגיות שונות שנותנות מעונה לאתגרי תקשורת שונים.

  • מערכת שמעודדת תקשורת באמצעות חילופי תמונות, מסייעת לאנשים לא מילוליים לתקשר באמצעות תמונות.
  • סיפורים חברתיים וספרי קומיקס, עוזרים לאנשים עם אוטיזם להבין מצבים חברתיים.
  • סרטוני Video Modeling יכולים לשפר את המיומנויות החברתיות והתפקודיות.
  • תקשורת אלטרנטיבית והתקני Augmentative, כמו מכשירים היוצרים דיבור, יכולים לסייע למטופל המתמודד עם קשיים בשפה מדוברת.
  • השפעת הריפוי בדיבור על חייו של אדם עם אוטיזם

סיפורי הצלחה ומחקרי מקרה רבים מדגישים את היעילות של הטיפול על ידי קלינאי תקשורת המתמקד בריפוי בדיבור. אנשים עם אוטיזם, שבעבר לא היו מסוגלים לתקשר באופן יעיל, חוו שיפורים משמעותיים ביכולת שלהם לבטא את עצמם ולהבין אחרים, לאחר שעברו טיפול על ידי קלינאי תקשורת. אמנם, התוצאות המדויקות משתנות ממטופל אחד למשנהו, אבל אין ספק שההשפעה החיובית של הטיפולים המשמשים את קלינאי התקשורת כדי לשפר את כישורי הדיבור והשפה של מטופלים על הרצף האוטיסטי, היא בבחינת מהפכה של ממש.

אולי יעניין אותך גם?

ריפוי בדיבור (קלינאות תקשורת)

מהו ריפוי בדיבור?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
טיפול קלינאות תקשורת בילדים

מהי קלינאות תקשורת?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
מידע על אתר קלינאי

מחפשים קלינאי/ת תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם

מאמרים אחרונים

תוכן עניינים

מעוניינים בשיחת ייעוץ מקלינאי/ת תקשורת מומלץ באיזור שלכם? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם:

דילוג לתוכן