אבחון פסיכודידקטי לסטודנטים

אתם רוצים ללמוד במכללה או באוניברסיטה אבל חוששים מקשיי הלמידה שאתגרו אתכם כל אותן שנים מתסכלות בבית הספר? אל דאגה! אבחון פסיכודידקטי לסטודנטים, המאשר כי הגורם לקשיים אלה הן לקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז או כול הפרעה אחרת, יזכה אתכם בהתאמות ובהקלות בלימודים, בדרככם להשגת השכלה גבוהה.

למה לצפות במהלך האבחון הפסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי כולל שני חלקים עיקריים:

אבחון פסיכולוגי – מספק מידע פסיכולוגי ונפשי חשוב על הפרט, מתייחס למנת המשכל שלו ובוחן את היכולות שלו מבחינת ההתמודדות הרגשית.

אבחון דידקטי – בוחן את היכולת הלימודית והשכלית של הפרט, מספק תמונה ברורה לגבי הקשיים עימם הוא מתמודד, ומציע טיפול מתאים והקלות במשימות הלימודיות. אבחון זה בוחן מגוון של יכולות, כמו:

האבחון הפסיכולוגי נעשה על ידי פסיכולוג המוסמך לאבחון היבטים נפשיים, רגשיים, אינטליגנציה והפרעות קשב וריכוז. האבחון הדידקטי, נעשה על ידי מאבחן דידקטי המוסמך לבדוק את ההיבטים הלימודיים והקוגניטיביים של הפרט.

רוצים להתייעץ עם קלינאי/ת תקשורת מהאיזור שלכם? השאירו פרטים לחזרה:

קלינאות תקשורת

האבחון הפסיכודידקטי כולל מספר מרכיבים, כגון:

  • ייעוץ ראשוני – פגישה עם המאבחן כדי לדון בבעיות העכשוויות, לסקור את ההיסטוריה הרפואית והלימודית (כולל מסמכים רפואיים ותעודות לימודיות), וכל מסמך אחר שהמאבחן ירצה לבדוק.

  • אבחון דידקטי – אבחון הנמשך מספר שעות וכולל מבחנים שונים שבודקים את המיומנויות האקדמיות והמסוגלות האינטלקטואלית, תפקודי הביצוע, רמת הזיכרון ומידת תשומת הלב.

  • סריקת תחושות חברתיות ותפקודי התנהגות, בעבר (בבית הספר או בעבודה) ובהווה.

  • מתן משוב ועריכת דוח מסכם.

מי מבצע אבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי מבוצע על ידי פסיכולוג מומחה או קלינאי תקשורת שקיבלו הסמכה לביצוע אבחונים אלה. במקרה שהאבחון הוא דידקטי בלבד, אזי הוא יכול להתבצע על ידי מאבחן דידקטי מוסמך (בדומה לאבחון קלינאי תקשורת).

האבחון עצמו יבדוק את הדרך בה אתם לומדים ויאבחן אם מדובר בלקויות למידה, בהפרעת קשב וריכוז (ADHD) או בלקות התפתחותית, או בשילוב של בעיות. האבחון גם יזהה כל בעיה חברתית, רגשית, התנהגותית או פסיכולוגית, שממנה אתם סובלים.

אבחון פסיכו דידקטי נועד לזהות חוזקות וחולשות קוגניטיביות ולימודיות. לפעמים, החולשות הללו משמעותיות מאוד ומאותתות על לקות למידה או על ADHD. ואם זה המקרה שלכם, אבחון רשמי יעניק לכם זכאות להקלות לימודיות שונות במהלך הלימודים האקדמיים שלכם.

מה אומר החוק לגבי זכויות של סטודנטים עם לקויות למידה?

בשנת 2008 חוקקה הכנסת את ׳חוק זכויות תלמידים עם לקות למידה במוסדות על תיכוניים׳. מטרת החוק, בין השאר, הייתה לעגן את הזכויות של סטודנטים ושל מועמדים ללימודים על יסודיים, עם לקויות למידה.

לפיכך, אם עברתם אבחון פסיכודידקטי במכון מוכר המאושר על ידי משרד הבריאות, תוכלו להגיש למוסד הלימודי בקשה להתאמות שיקלו עליכם את ההתמודדות עם המשימות הלימודיות השונות.

המוסד הלימודי יבחן את בקשתכם, ובהתחשב באופי הבחינות והמטלות הנדרשות במסלול הלימודים שלכם, יקבע את ההתאמות שאתם זכאים לקבל (כמו הארכת זמן בבחינה).

כסטודנטים עם אישור להתאמות, תהיו זכאים

  • להתאמות בהליך הקבלה (כולל בחינות ומטלות המיועדות למיון המועמדים).
  • להתאמות במהלך הלימודים עצמם.

מהי מת״ל – מערכת תפקודי למידה?

מת״ל היא מערכת ממוחשבת של מבחנים ושאלונים סטנדרטיים, שפותחה במרכז הארצי לבחינות ולהערכה, ביוזמת הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, והותאמה במיוחד לאוכלוסיית הסטודנטים עם לקויי למידה.

אבחון באמצעות מת״ל זמין במוסדות הלימוד השונים, כגון:

  • חממה, המכללה האקדמית תל חי
  • מכון יה״ל, אוניברסיטת חיפה
  • מכון יעל, בחיפה
  • מכון ברוש, במכללה האקדמית עמק יזרעאל
  • מלל, האוניברסיטה הפתוחה, רעננה
  • מכון בן-דרור, רמת השרון
  • המכללה האקדמית בית ברל
  • מרכז אבחון, האוניברסיטה העברית ירושלים (סניפים בהר הצופים, ובפקולטה לחקלאות ברחובות)
  • מכון אלה, ירושלים
  • מכון אלה-אחווה, המכללה האקדמית אחווה
  • מת״ל, אוניברסיטת תל אביב
  • מרכז מנעד, מכללת לוינסקי לחינוך, תל אביב
  • מרכז האבחון, אוניברסיטת בן גוריון
  • מכון אורן, מכללת אורנים

רוצים להתייעץ עם קלינאי/ת תקשורת מהאיזור שלכם? השאירו פרטים לחזרה:

מה קורה במהלך האבחון הפסיכודידקטי?

כל אבחון, בין אם אבחון פסיכודידקטי לילדים או אבחון פסיכודידקטי למבוגרים, כולל יעוץ ראשוני, בדיקות פסיכומטריות, הערכת התפקוד החברתי, הרגשי וההתנהגותי, הכנת הדיווח הכולל משוב והמלצות.

אגב, יש אנשים שמעדיפים לעבור ייעוץ ראשוני תחילה, כדי לראות אם אבחון פסיכודידקטי מלא, אכן מתאים לאתגרים שלהם..

במהלך האבחון הנבחן עובר מבחנים שונים שנועדו להעריך את הכישורים האקדמיים, את היכולת לטעון טענות ולנמק, את היכולות האינטלקטואליות ואת הזיכרון, הקשב והתפקודים הנדרשים לביצוע מטלות לימודיות שונות. האבחון יכול לזהות:

  • הפרעת קשב וריכוז (ADHD)
  • בעיות רגשיות
  • קשיי למידה
  • מתח / חרדה
  • כישורים חברתיים לקווים
  • עיכובים לימודיים
  • הערכה עצמית נמוכה
  • חששות הנוגעות לתשומת לב
  • בעיות חברתיות
  • כישוריי ארגון לקויים

המבחנים ללקויות למידה מתוכננים על בסיס אינדיבידואלי בהתאם לרקע, להיסטוריה ולצרכים עבורם ישמש הדוח (למשל, עבור המוסד האקדמי או עבור ארגון מסוים שדורש מבחנים ספציפיים).

מבחן ללקויות למידה מורכב, בדרך כלל, משילוב של:

  • מבחני אינטליגנציה – המספקים מידע על היכולות המילוליות והבלתי-מילוליות / ביצועיות של הפרט, כמו: חשיבה תפישתית ומהירות עיבוד המידע).
  • מבחני הישגים – המספקים מידע על כישוריו האקדמיים של הפרט, כגון: קריאה, כתיבה, מתמטיקה, שפה וביטוי בעל פה.

שני המבחנים יחדיו מאפשרים למאבחן לזהות פערים בין יכולת לבין הישגים, לקבל את מלוא ההבנה על נקודות החוזק והחולשה של הפרט, ולזהות לקויות למידה אפשריות, כמו:

  • דיסלקציה
  • הפרעות בעיבוד השמיעתי
  • הפרעות בעיבוד החזותי

בדיקות ADHD (בדומה למדי לאבחון להפרעת קשב וריכוז בילדים או אבחון להפרעת קשב וריכוז במבוגרים), כוללות:

  • מבחן אינטליגנציה מלא
  • מבחן הישגים אקדמיים
  • הערכת התפקוד הביצועי (כלומר תכנון, ארגון, פתרון בעיות וקבלת החלטות)
  • מבחן מיומנויות סנסומוטוריות
  • מבחני קשב, תשומת לב וביצועים
  • ומאפייני אישיות

מבחנים אלה יחדיו, יכולים לספק תמונה מלאה על הסיבה הגורמת לבעיות הקשב והריכוז. כאשר תוצאות המבחנים קובעות שהנבדק אכן זכאי להתאמות במבחנים ובמטלות לימודיות אחרות, הנבדק יקבל את אישור משרד החינוך ויוכל לממש את הזכאות שלו להתאמות.

מהו משך האבחון הפסיכודידקטי?

האבחון הפסיכודידקטי מתקיים במשך 3 מפגשים (לפעמים גם עד 5 מפגשים):

  • מפגש I: מפגש שנועד לספק למאבחן מידע רלוונטי לאבחון.
  • מפגש II ו-III: מפגשים בהם נערכים מבחנים שונים, ובסוף הפגישה ה-III נערך דוח המסכם את האבחון.

אבחון שנערך במכון מוכר, יקבל את אישורו של משרד החינוך, מה שיזכה אתכם בהקלות במבחנים ובמטלות האקדמיות.

מהי לקות למידה?

לקות למידה היא הפרעה נוירולוגית, המאופיינת בדרך כלל בקשיים בתחומי למידה ספציפיים, כמו קריאה, כתיבה ואיות. אמנם, אי אפשר לרפא את לקות הלמידה, אבל התערבויות (כמו גם על ידי קלינאי תקשורת לילדים או קלינאי תקשורת למבוגרים), וקביעת ההתאמות הנכונות, יכולות לספק לאנשים עם לקויות למידה, אפשרויות לשגשוג ולהצלחה.

למרות שכל פרט שונה וייחודי, יש כמה דפוסים נפוצים ללקויות למידה, אותם אפשר לזהות באמצעות האבחון:

  • דיסלקציה – קושי בקריאה
  • דיסקלקוליה – קושי במתמטיקה
  • דיסגרפיה – קושי בכתיבה
  • הפרעת עיבוד שמיעתי
  • הפרעת עיבוד שפתי
  • ליקויי למידה לא מילוליים
  • ליקויים מוטוריים חזותיים / תפיסתיים

מהי הפרעת קשב וריכוז – ADHD?

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נפוצה בילדות שיכולה להימשך גם בגיל ההתבגרות, ובבגרות עצמה. תסמיני ה-ADHD כוללים:

  • קושי בתשומת לב ובשמירה על הריכוז
  • אימפולסיביות
  • והיפראקטיביות.

יש 3 תתי סוגים של ADHD:

  • בעיקר היפראקטיביות / אימפולסיביות
  • בעיקר חוסר קשב
  • שילוב של היפראקטיביות / אימפולסיביות וחוסר קשב

תהליך האבחון מספק הבהרה או מאשר אבחנה ספציפית של תתי סוגים אלה.

מהם המבחנים המתאימים לאבחון ואיזה תיעוד נדרש כדי להגיש בקשה להקלות בלימודים?

סטודנטים עם הפרעות למידה מתועדות, זכאים לקבל התאמות במבחנים ובמטלות. התאמות טיפוסיות כוללות לרוב:

  • הארכת משך הזמן
  • שימוש במחשב לכתיבת עבודות
  • הפסקות נוספות או ארוכות יותר
  • התאמות אחרות

כדי לקבל התאמות בלימודים, יש לקבל את אישור המוסד הלימודי.

הבנת האבחון הפסיכודידקטי

אבחון פסיכודידקטי ותוצאותיו, עשויים לייצר תחושות של הקלה ובלבול כאחד. אבחונים קפדניים אלה הם פרי תהליך שבו מתקבלת לבסוף קביעה לגבי מצבו של הנבדק.

כלומר, לאחר שנים של תסכול, דאגה, פחד או בושה, לאחר שתמיד הרגשתם שמשהו ממש לא בסדר אתכם – קמתם ועשיתם מעשה בחרתם לעבור אבחון פסיכודידקטי, ואז הגיעו הממצאים. אמנם, דוח ההערכה הפסיכודידקטית עשוי להרתיע, אבל סוף סוף הוא יפרט ויספר לכם על החוזקות, החולשות וההתפתחות הנוירולוגית שלכם.

מלבד הקביעה שיש לכם בעיה לימודית, אולי לא תבינו מה בדיוק מעיד עליכם האבחון הפסיכודידקטי. וזה חבל, כי הבדיקות המקיפות שתעברו מספקות הרבה יותר מידע מאשר ׳תווית׳ כזו או אחרת, אם רק תשכילו להבין את התוצאות.

ממצאי האבחונים מספקים מידע חשוב על סגנון הלמידה הטבעי שלכם, כשהוא מפורט לפי חוזקות וחולשות ספציפיות.

המאבחן יוכל להסביר לכם, למשל, כי ״האבחון הראה שאתם מאוד חכמים, אבל יש לכם בעיה עם הזיכרון שלכם״. ואז, אחרי כל כך הרבה שנים של תסכולים, האשמה עצמית או אפילו תיעוב עצמי, זה מאוד יעודד אתכם לשמוע מומחה מחזק את העובדה שאתם חכמים, תוך שהוא מגבה את קביעתו בראיות. יכול להיות שבאמת יש בסיס נוירולוגי לאתגרים שלכם, שנחשבו בטעות ׳חוסר מוטיבציה׳ או ׳סתם עצלנות׳.

הדבר החשוב ביותר שעליכם לזכור על האבחון הפסיכודידקטי הוא שהתוצאות התקבלו מתוך תהליך האבחון עצמו. למעשה, לא ניתן להשתמש באבחון אחד כדי לספק הערכה מבוססת. שום ציון בודד לא יכול להתייצב לבדו ולהצביע על חוזקה או חולשה ספציפיות. להפך, המאבחן מחפש דפוס של חוזקות וחולשות שמופיע במספר מבחנים.

מתי כדאי לפנות לאבחון פסיכודידקטי?

מטרתו של האבחון הפסיכודידקטי היא לספק פרופיל לפי גיל התפקוד הקוגניטיבי, התפקוד הלימודי והתפקוד ההתנהגותי של הפרט, וכן להבהיר מה הסיבה לקשיים שלו בלימודים. כלי ההערכה כוללים מבחנים סטנדרטיים מובנים, המנוהלים בנפרד ובתנאים מבוקרים, על מנת למקסם את דיוק התוצאות ולהשיג אחידות דרך כל התהליך.

ברוב המקרים, האבחון הפסיכודידקטי מתבצע כבר בגיל צעיר, כאשר המורה, היועצת או ההורים חושדים שהילד זקוק לאבחון. לפעמים, הורים רואים שהילד המבריק שלהם מתקשה להתמודד עם שיעורי הבית, והם לא מבינים למה. לפעמים, נראה כאילו משהו משפיע על יכולתו של הילד לבצע את המטלות הלימודיות, והקושי לא נובע מחוסר מאמץ מצדו של הילד. ולפעמים לילד יש בעיות התנהגות, הנובעות מהתסכול שהוא חווה כשהוא מתמודד עם הקשיים.

אם תיאור זה מתאים גם לחוויות בית הספר שלכם, אולי באמת הגיע הזמן לקבל אבחון פסיכודידקטי?

אמנם, זו לא אקסיומה, אבל בדרך כלל בעיות למידה לא מופיעות לפתע פתאום, והן גם לא משפיעות רק על תחום אחד בלבד. לעתים קרובות, ניתן לאתר בעיות למידה מספר שנים אחורה. ובוודאי תוכלו להזדהות עם קביעה זו.

אם אתם חושדים שהקשיים שלכם נובעים מהפרעות למידה, נסה לתעד אותן, כדי לעזור לקבוע אם מדובר בדפוס מסוים של קושי.

חשוב להבין שלא כל מי שמתקשה בלימודים יכול להיעזר באבחון פסיכודידקטי. לכן, לפני שתחליטו על אבחון, נסו אסטרטגיות למידה חלופיות. לפעמים, סטודנטים המתקשים בנושא מסוים, מסוגלים להתמודד אתו בעזרת סיוע נוסף או בעזרת גישות לא מסורתיות.

אם כבר ניסיתם הכול ועדיין אתם ממשיכים להיאבק ביכולת שלכם ללמוד ולהבין, זו יכולה להיות אינדיקציה לכך שקיימת לקות למידה הדורשת אבחון רשמי שיביא בעקבותיו התאמות לימודיות.

קשיים לימודיים נפוצים

  • עיכובים בילדות המוקדמת בהתפתחות הדיבור והשפה
  • ביצועים גרועים בתחום ספציפי אחד
  • בעיה בהבנת הנקרא
  • קושי בזכירת עובדות מתמטיות בסיסיות
  • קושי להעלות את המחשבות על הכתב
  • שגיאות כתיב
  • קושי לזכור את מה שלמדתם
  • אי הצלחה במבחנים, למרות שלמדתם לפני הבחינה
  • קושי לסיים עבודה או מבחנים במועד שנקבע
  • קושי לזהות איזה מידע חשוב ואיזה טפל, כשקוראים או לומדים חומר
  • קושי בביצוע פרויקטים ארוכי טווח
  • ארגון לקוי
  • תשומת לב לקויה בשיעורים, הגזמה בחלומות בהקיץ

האם האבחון הפסיכודידקטי מפחיד אתכם?

אם אתם חוששים מהאבחון הפסיכודידקטי, אתם לא לבד. אחרי הכול, האפשרות לגלות שמשהו ׳לא בסדר אתי׳, יכולה להיות מפחידה. החששות הנפוצים כוללים:

  • חשש שמא יסווגו אתכם
  • חשש שמא יופעל עליכם לחץ ליטול תרופות
  • חרדה מהסטיגמה הנלווית לאבחונים מסוימים

 

מצד שני, היתרונות של האבחון הפסיכודידקטי הם עצומים. יכול להיות שגם אתם, כמו אחרים המתקשים בלימודים, התחלתם להאמין שאתם ׳טיפשים׳, או פשוט לא מסוגלים ללמוד. תחושה שכזו יכולה להשפיע על ההערכה העצמית, לעודד בעיות התנהגות ולחבל במערכות היחסים שלכם עם חברים ובני משפחה. רבות מהבעיות הללו ניתן לפתור אם רק תחליטו לעבור אבחון פסיכודידקטי, ולקבל את דרך הטיפול המוצעת לכם.

כמה זה עולה?

מחירו של אבחון פסיכודידקטי מוכר אינו זול, ועשוי לנוע בין 2,000 ל-4,000 ₪. למרבה המזל תוכלו ליהנות מהנחות לאבחון פסיכודידקטי לסטודנטים, בין אם במכונים המצויים במוסדות האקדמיים השונים, בין אם באמצעות קופות החולים, המסבסדות את המבוטחים הנושאים כרטיסים כמו: כללית מושלם, לאומית זהב או מכבי שלי. בנוסף, אם ברשות המקומית שלכם פועל מרכז אבחון, תוכלו לנסות לקבל הנחה מהרשות עצמה. אפשרויות נוספות הן:

  • הנחות ממשרד החינוך למשפחות מעוטות יכולת
  • הנחות ממשרד הביטחון ליתומי צה״ל


או סיוע כספית מארגונים שונים כמו: אחיה (בני ברק) הביננו (בית שמש), הבית של רונית (כפר סבא), יד אליעזר (ירושלים), מרום (הכפר הירוק) או ניצן (תל אביב).

לבסוף, הנקודה החשובה ביותר שיש להדגיש היא שאם יש לכם היסטוריה של הפרעות למידה, שהצריכו בבירור התאמות ותמיכות במהלך הלימודים שלכם בבית הספר היסודי, בחטיבה ובתיכון, תוכלו להמשיך ולקבל תמיכה שוטפת שכזו גם במכללה או באוניברסיטה בה תלמדו.

כאשר אתם מקבלים אבחון המזהה את האתגרים האישיים המקשים עליכם להגיע להישגים אקדמיים, ולממש את הפוטנציאל שלכם, המוסד החינוכי יבוא לקראתם ויעזור לארגן עבורכם תמיכה מתאימה שתאפשר לכם לחוות הצלחה בלימודים.

רוצים להתייעץ עם קלינאי/ת תקשורת מהאיזור שלכם? השאירו פרטים לחזרה:

אבחון קלינאי תקשורת

אבחון קלינאי תקשורת קלינאי תקשורת מספקים אבחונים וטיפולים במקרים הקשורים להפרעות דיבור, שפה או תקשורת. מטרת הייעוץ והטיפול שמציע קלינאי התקשורת, היא להקל על תהליך

קראו עוד »

אוטיזם

אוטיזם עד לאחרונה דיברו המומחים על סוגים שונים של אוטיזם, כמו הפרעה אוטיסטית או תסמונת אספרגר, אולם היום, כל ההפרעות הללו נקראות ״הפרעות על ספקטרום

קראו עוד »

מעוניינים בשיחת ייעוץ מקלינאי/ת תקשורת מומלץ באיזור שלכם? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם: