חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מי רשאי לעשות אבחון פסיכודידקטי?

אם ילדכם הנבון והחכם קיבל הפניה לאבחון פסיכודידקטי, יתכן שהוא נתקל בקשיים אובייקטיביים, המונעים ממנו להצליח בלימודים ולממש את הפוטנציאל שלו. מטרתו של תהליך האבחון היא לאשש או לשלול חשדות לגבי מקור האתגרים איתם מתמודד הילד (למשל לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז).

נעשה לכם ספוילר קטן ונענה על השאלה: ׳מי רשאי לבצע אבחון פסיכודידקטי?׳, כבר בהתחלה. ובכן התשובה תלויה בהכשרה שקיבלו הפסיכולוג וקלינאי התקשורת המעורבים באבחון.

  • לעתים קרובות שני האבחונים, הפסיכולוגי והדידקטי, מבוצעים על ידי שני אנשי מקצוע נפרדים – פסיכולוג וקלינאי תקשורת.
  • ולעתים, שני האבחונים מבוצעים על ידי איש מקצוע אחד – פסיכולוג מומחה, שקיבל הכשרה ספציפית גם בתחום האבחון הדידקטי.

על אבחון פסיכודידקטי

אבחון פסיכו דידקטי מורכב משני אבחונים שונים אבחון פסיכולוגי ואבחון דידקטי.

האבחון הפסיכודידקטי נועד לעזור לצעירים ולמבוגרים המתמודדים עם לקויות למידה ועם בעיות לימודיות, חברתיות ורגשיות. אבחון מקצועי זה משמש להתוויית תוכנית הוראה מיוחדת לתלמיד שאובחן ומסייע לו ליהנות מהתאמות לימודיות שונות, שיעזרו לו לשגשג, לממש את הפוטנציאל החבוי בו, ולהצליח לא רק בלימודים אלא בחיים בכלל.

באופן כללי, תלמידים עשויים להיות מאובחנים כלקויי למידה אם הם בעלי אינטליגנציה ממוצעת או מעל לממוצע, וקיימת אי-התאמה משמעותית בין הישגיהם הלימודיים ליכולת האינטלקטואלית שלהם.

רוצים להתייעץ עם קלינאי/ת תקשורת מהאיזור שלכם? השאירו פרטים לחזרה:

אבחון פסיכולוגי לעומת אבחון דידקטי

מה ההבדל בין אבחון דידקטי לאבחון פסיכודידקטי?

  • אבחון פסיכולוגי – מתייחס לתחום השכלי והרגשי של המטופל. האבחון מעריך את האינטליגנציה מצד אחד ואת המצב הרגשי מצד שני (כמו הקשיים, היכולות החברתיות, התפישה העצמית או תפיסת המציאות).
  • אבחון דידקטי – מתייחס לתפקודים של השפה, של מנגנוני השפה, של הזיכרון, הקשב, יכולת החשיבה והתפקודים הניהוליים, כמו גם התפקוד הגרפו-מוטורי. האבחון הדידקטי מעריך אם המטופל סובל מלקות למידה כלשהי, כדי לבנות עבורו תוכנית טיפולית מתאימה ספציפית ללקויות הלמידה שלו.

האבחון אמור לכלול גם סקירה משפחתית, רפואית, לימודית והתנהגותית של המטופל. סקירה זו מתבססת גם על ראיונות עם ההורים ולפעמים עם המורה.

אבחון קלינאי תקשורת

אבחון קלינאי תקשורת – כללי: קלינאי תקשורת מוסמכים לאבחן הפרעות דיבור, שפה ותקשורת, כדי לגלות את הגורם להפרעות המאתגרות את המטופל, כגון:

 

אבחון פסיכודידקטי לילדים ולמבוגרים, מאפשר לקלינאי התקשורת, בין השאר:

  • להעריך את לקות הלמידה המאתגרת את התלמיד.
  • לסייע לתלמיד מחונן.
  • להעריך את מצבו של תלמיד המתמודד עם קשיים חברתיים.
  • ליצור תוכנית לימודים וחומרי למידה שיוכלו לעודד מוטיבציה ללמידה.
  • לעזור למורים להציע לתלמיד למידה יעילה יותר.
  • להחליט איזה סוג של טכנולוגיה יוכל לעזור ללמידה.
  • לסייע לצעיר במעבר לכיתה הבאה או בהשתלבות בעולם העבודה.
  • לנתח את הסביבה כדי לאתר דרכים שיאפשרו לשפר את הלמידה.

 

סוגים שונים של לקויות למידה המשפיעים על יכולת התלמידים באחת הקטגוריות הבאות, או יותר:

  • שפה מדוברת – הקשבה ודיבור.
  • שפה כתובה – קריאה, כתיבה ואיות.
  • אריתמטיקה – חישוב והבנת מושגים מתמטיים.
  • נימוק – ארגון ושילוב של רעיונות ומחשבות.

 

לקויות למידה עשויות להיות נוכחות יחד עם לקויות אחרות, כמו הפרעת קשב וריכוז.

מה בודק האבחון הפסיכודידקטי?

  • תפיסה ועיבוד שמיעתיים – המטופל עשוי להתקשות בעיבוד מידע המועבר באמצעות הרצאה או דיון בכיתה. הוא עשוי להתקשות בהבדלים העדינים בין הקולות שהוא שומע, או לדעת לאיזה קול לשים לב.

  • תפיסה ועיבוד חזותיים – התלמיד עשוי להתקשות ולא להבחין בהבדלים עדינים בצורה של אותיות למשל ד׳ ו-ר׳, להחליט באילו תמונות להתמקד כאשר מוצגות מספר תמונות, לדלג על מילים או לחזור על פסקאות בעת קריאה, או לשפוט באופן שגוי את העומק או המרחק. הוא עשוי להתקשות בעיבוד מידע, כולל גרפים ותרשימים, המועבר באמצעות וידאו המוקרן על מסך, בדוא״ל או במסגרת קורס למידה מרחוק מבוסס אינטרנט.

  • מהירות עיבוד המידע – התלמיד עשוי לעבד באטיות רבה יותר מידע שמיעתי וחזותי, בהשוואה לאדם הממוצע. הוא עשוי לקרוא לאט בגלל הצורך בזמן נוסף שיעזור לו לפענח ולהבין מה כתוב כאן.

  • חשיבה מופשטת – התלמיד עשוי להתקשות בהבנת ההקשר בין נושאים, כמו פילוסופיה ולוגיקה, הדורשים כישורי חשיבה ברמה גבוהה.

  • זיכרון (לטווח הארוך והקצר) – התלמיד עשוי להתקשות באחסון מידע בזיכרון במהלך פרקי זמן קצרים או ארוכים.
  • שפה מדוברת וכתובה – התלמיד עשוי להתקשות באיות (למשל, לערבב אותיות) או בדיבור (למשל, היפוך מילים או ביטויים).

  • חישוב מתמטי – התלמיד עשוי להתקשות בכול הקשור לעיסוק במספרים. לפעמים הוא הופך מספרים, מתקשה להמיר בעיות המתוארות במילים לביטויים מתמטיים.

  • תפקוד ניהולי (תכנון וניהול זמן) – התלמיד עשוי להתקשות בחלוקת פרויקטים גדולים מאוד לתתי פרויקטים קטנים יותר, ליצור ציר זמן, לעקוב אחריו ולעמוד בלוחות הזמנים.

על תוצאות האבחון

תוצאות האבחון מאפשרות למאבחן להבין כיצד המטופל מקבל, מעבד, משלב, שומר ומעביר מידע. מכיוון שלא תמיד ניתן לצפות בתפקודים אלה באופן ישיר, לעתים קשה לאבחן לקויות למידה ספציפיות, לקבוע את השפעתן ולהמליץ על התאמות מתאימות. בכול מקרה, בסופו של דבר, תוצר האבחון הסופי יהיה דוח אינטגרטיבי הכולל:

  • מסקנות
  • המלצות
  • וסיכום שני האבחונים, הפסיכולוגי והדידקטי

על תוקף האבחון?

תוקף האבחון, המאפשר קבלת התאמות לימודיות מהמוסד החינוכי, הוא:

  • אבחון שנערך לפני גיל 16 יהיה תקף 5 שנים ממועד ביצוע האבחון.
  • אבחון שנערך אחרי גיל 16 יהיה תקף 7 שנים ממועד ביצוע האבחון.

אילו התאמות לימודיות מוצעים לתלמידים עם בעיות למידה?

תלמידי בית ספר, סטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה, שעברו אבחון פסיכודידקטי וקיבלו אישור והכרה בקשיים הלימודיים שלהם, זכאים להתאמות לימודיות שונות. גם אנשים שעברו אבחון פסיכודידקטי למבוגרים, יכולים לנסות לקבל התאמות שונות במקום העבודה שלהם, שיתחשבו בקשיים המאתגרים אותם.

ההתאמות הלימודיות נועדו להעניק גישה שווה לתלמידים המאובחנים עם מוגלות לימודית, גם לסטודנטים במוסדות העל תיכוניים, הנחשבים לקבוצה הגדולה ביותר של תלמידים עם לקויות למידה.

לגבי אבחון פסיכודידקטי לסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה. בדרך כלל המוסד ידרוש מהסטודנט להירשם במשרד המספק שירותי תמיכה לסטודנטים עם קשיי למידה, על מנת שיוכלו לקבל את ההתאמות המגיעות להם על פי חוק. באחריות הסטודנט לבקש שירותים אלה בזמן. לפיכך, סטודנטים הזכאים להתאמות לימודיות נדרשים לעקוב אחר המועד האחרון להגשת מסמכים לבחינת הזכאות שלהם להתאמות לימודיות, בשנת הלימודים הנוכחית.

מטרת ההתאמות היא להעניק נגישות שווה לסביבת הלמידה, גם לסטודנטים המתקשים בלמידה. התאמות אישיות אלה לא מיועדות להעניק לסטודנט יתרון על פני הסטודנטים האחרים, לשנות היבטים בסיסיים של הקורסים או להחליש את הדרישות האקדמיות.

כמה עולה אבחון פסיכודידקטי?

האבחון הפסיכודידקטי מבוצע לרוב על ידי גופים פרטיים, מה שמוביל לפערי המחירים, כפי שתראו להלן:

מומלץ לבדוק את היקף ההשתתפות שמציעה לכם קופת החולים שלכם, למשל: קופת חולים כללית מאשרת לילדים עד גיל 18:

    • בעלי ׳מושלם זהב׳ – אבחון דידקטי במחיר 800 שקלים, ואבחון פסיכודידקטי במחיר 1,420 שקלים.
    • בעלי ׳מושלם פלטינום׳ – אבחון דידקטי במחיר 550 שקלים, ואבחון פסיכודידקטי במחיר 950 שקלים.

רוצים להתייעץ עם קלינאי/ת תקשורת מהאיזור שלכם? השאירו פרטים לחזרה:

אבחון קלינאי תקשורת

אבחון קלינאי תקשורת קלינאי תקשורת מספקים אבחונים וטיפולים במקרים הקשורים להפרעות דיבור, שפה או תקשורת. מטרת הייעוץ והטיפול שמציע קלינאי התקשורת, היא להקל על תהליך

קראו עוד »

אוטיזם

אוטיזם עד לאחרונה דיברו המומחים על סוגים שונים של אוטיזם, כמו הפרעה אוטיסטית או תסמונת אספרגר, אולם היום, כל ההפרעות הללו נקראות ״הפרעות על ספקטרום

קראו עוד »

מעוניינים בשיחת ייעוץ מקלינאי/ת תקשורת מומלץ באיזור שלכם? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם:

דילוג לתוכן