גמגום בקרב מבוגרים
גמגום אצל מבוגרים מקובל לשמוע ילדים צעירים מגמגמים בשעה שהם המתחילים לפתח את יכולות השפה שלהם. יותר נדיר להבחין במבוגרים שמפתחים לפתע פתאום גמגום, אבל
הפרעה בספקטרום האוטיסטי, ASD -Autism Spectrum Disorder, היא הפרעה התפתחותית הנגרמת על ידי שׁוֹנוּת במוח. יש מעט גורמים ידועים להפרעה זו, כמו למשל הגנטיקה, אבל רוב הגורמים לאוטיזם עדיין לא ידועים לחוקרים.
לעתים קרובות אי אפשר להבחין בשום סימן שמבדיל בין אנשים עם אוטיזם לאנשים אחרים, יחד עם זאת, אנשים עם אוטיזם עשויים לתקשר, ליצור מערכות יחסים, להתנהג וללמוד בדרכים שהן שונות מרוב האנשים האחרים. לדוגמה:
הם עשויים להפגין יכולות שנעות בין מחוננות לבין מאותגרות קשה:
תינוקות טיפוסיים מתעניינים בעולם ובאנשים הסובבים אותם. עד ליום הולדתו הראשון, הפעוט אמור להתקשר עם אחרים על ידי התבוננות בעיניו של האחר, חיקוי מילים ופעולות ושימוש בתנועות פשוטות כמו מחיאת כף או הנפת היד ל״ביי ביי״. פעוטות אופייניים מגלים עניין במשחקים חברתיים כמו ״קוקו״. אבל פעוט עם ASD, הפרעה בספקטרום האוטיסטי, עשוי להתקשות בלמידה כיצד לתקשר עם אחרים.
ASD מתחיל לרוב לפני גיל 3 ונמשך לאורך חייו של האדם, אם כי לפעמים התסמינים עשויים להשתפר עם הזמן.
חשוב לציין שגם אנשים שלא סובלים מהפרעה בספקטרום האוטיסטי עשויים לסבול מתסמינים המאפיינים אוטיזם (כמו הפרעת קשב וריכוז), אלא שעבור אנשים עם ASD, ההפרעות הופכות את החיים למאתגרים מאוד.
הפרעה בספקטרום האוטיסטי הוא מצב נוירו-התפתחותי שכולל מאפיינים התנהגותיים המשתקפים בשני מישורים תפקודיים:
יש כמה סימנים שעשויים להעיד על אוטיזם בקרב תינוקות (גם אם לא כל התינוקות מפגינים את כל הסימנים כל הזמן):
גיל 24 חודשים, נחשב כשיא ההתחלה של סימנים לאוטיזם, עבור ילדים רבים. עד גיל שנתיים, ילדים בספקטרום האוטיסטי עשויים להפגין סימנים לבעיות במספר תחומים, כגון:
אנשים מסוימים עם ASD עשויים לא להתעניין בכלל באנשים אחרים, בעוד שאחרים עם ASD עשויים לרצות חברים אבל הם לא מצליחים לפענח כיצד עליהם לפתח את יחסי החברות האלה.
ישנם כמה תסמינים שעלולים להקשות וליצור בעיות חברתיות שונות, כגון:
אנשים עם ASD שרכשו את כישורי הדיבור, עשויים להשתמש בשפה בדרכים יוצאות דופן:
לדוגמה, ילד עם ASD נשאל: ״אתה רוצה גלידה?״ במקום לענות על השאלה, הוא עשוי לחזור על השאלה: ״אתה רוצה גלידה?״. למרות שילדים רבים ללא ASD עוברים שלב שבו הם חוזרים על מה שהם שומעים, בדרך כלל שלב זה אמור לעבור עד הגיעם לגיל שלוש.
אנשים עם ASD עשויים להתקשות להשתמש ולהבין:
אוטיזם יכול לפעמים להופיע בצורה שונה אצל בנות ובנים. לדוגמה, נערות אוטיסטיות עשויות להיות שקטות יותר, להסתיר את רגשותיהן ולהיראות כאילו הן מתמודדות טוב יותר עם מצבים חברתיים.
המשמעות של הבדלים אלה בין המינים היא שיכול להיות שיהיה קשה יותר לאתר אוטיזם בקרב בנות.
אבחון אוטיזם כולל היום מספר מצבים, שבעבר נהגו לאבחן אותם בנפרד:
כל התנאים הללו נקראים היום – הפרעה בספקטרום האוטיסטי.
אבחון התפתחותי – הוא מבחן קצר המאפשר לבדוק אם הילד למד ורכש את הכישורים הבסיסיים כשהיה בגיל המתאים לכך, או שמא הוא סובל מעיכובים התפתחותיים.
במהלך האבחון ההתפתחותי, קלינאי תקשורת לילדים או מבוגרים עשוי לשאול את ההורה מספר שאלות או לדבר ולשחק עם הילד, כדי לראות כיצד הוא:
עיכוב בכול אחד מההיבטים האלה יכול להיות סימן לבעיה.
כל ילד אמור להיבדק תקופתית על ידי רופא הילדים כדי לגלות עיכובים התפתחותיים, בגיל:
יתכן ויידרש אבחון התפתחות נוסף אם:
לאחר האבחון ההתפתחותי, מגיע השלב השני של האבחון, הערכה מקיפה ויסודית שכוללת, בין היתר:
האבחון עצמו עשוי לכלול גם מספר בדיקות נוספות, כמו:
חשוב לזכור שלעתים קשה לדעת אם התנהגותו של הילד קשורה ל-ASD או שהיא נגרמת כתוצאה ממצב בריאותי מסוים. למשל, דפיקת ראש חוזרת ונשנית יכולה להיות תסמין ל-ASD, או אולי סימן שהילד סובל מכאבי ראש או מכאבי אוזניים. במקרים שכאלה יש צורך בבדיקה גופנית יסודית.
מעקב אחר התפתחות בריאה פירושו לא רק לשים לב לתסמינים הקשורים להפרעה בספקטרום האוטיסטי, אלא גם לבריאות הכללית של הילד, הפיזית והנפשית.
במקרים מסוימים, רופא הילדים עשוי להפנות את הילד והמשפחה לאבחון קלינאי תקשורת, שיוכל לאבחן ולהעריך את מצבו של הילד.
ילדים עם ASD מתפתחים בקצב שונה ובתחומים שונים, לכן, אבחון על ידי קלינאי/ת תקשורת כולל מגוון היבטים כגון:
כיוון שבאופן כללי כל ילד מתפתח בקצב שלו, לפעמים קשה לדעת מתי בדיוק הילד ילמד מיומנות זו או אחרת. יחד עם זאת, קלינאי התקשורת מכירים את אבני הדרך ההתפתחותיות הספציפיות לכל גיל. אבני דרך אלה משמשות למדידת רמת ההתקדמות החברתית והרגשית של המטופל בכל גיל שבו הוא מגיע לקליניקה לטיפול, ומאפשרות לאבחן את מצבו של הילד.
נכון להיום, לא הוכח שקיים טיפול באוטיזם בגיל הרך או בכלל, שיכול לרפא ASD. יחד עם זאת, פותחו מספר טיפולים והתערבויות שנבדקו כדרכי טיפול בילדים צעירים עם הפרעה בספקטרום האוטיסטי.
התערבויות אלה עשויות:
כיוון שה-ASD משפיע באופנים שונים על מצבם של אנשים עם הפרעה זו, המשמעות היא שלאנשים עם ASD שמגיעים לטיפול, יהיו חוזקות ואתגרים ייחודיים משלהם בתחומים השונים, מבחינת:
לפיכך, רוב תכניות הטיפול אמורות להיות:
אסטרטגיות התערבות התנהגותיות מתמקדות בשני היבטים עיקריים:
עבור חלק מהילדים הצעירים, ריפוי בעיסוק וטיפול בדיבור עשויים להועיל. עבור הילדים הגדולים יותר, אימון במיומנויות חברתיות ונטילת תרופות, יכולים לסייע.
הטיפול או ההתערבות הטובים ביותר ישתנו בהתאם למאפייני המטופל:
אין מידע רב על התערבויות שנחשבות לטובות ביותר עבור ילדים גדולים יותר ומבוגרים עם ASD. יש צורך במחקרים נוספים כדי להעריך התערבויות שנועדו לשפר את תסמיני ה-ASD בגיל ההתבגרות.
יחד עם זאת, יש חשיבות רבה לשירותים שנועדו לעזור לאנשים הסובלים מ-ASD להשלים את השכלתם או את הכשרתם בעבודה, למצוא תעסוקה, להבטיח לעצמם דיור, לשפר את היכולת שלהם לדאוג לבריאותם ולתפקד באופן מלא ככול האפשר בתוך הקהילה שלהם.
סוגי הטיפולים השונים כוללים, בין היתר:
סוגי הטיפולים מחולקות לפי מספר קטגוריות:
גמגום אצל מבוגרים מקובל לשמוע ילדים צעירים מגמגמים בשעה שהם המתחילים לפתח את יכולות השפה שלהם. יותר נדיר להבחין במבוגרים שמפתחים לפתע פתאום גמגום, אבל
אבחון קלינאי תקשורת רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע קלינאי תקשורת מספקים אבחונים וטיפולים במקרים הקשורים להפרעות דיבור, שפה
גמגום גמגום הוא הפרעת דיבור שבה האדם חוזר על מילים או מאריך עיצורים ותנועות. אדם עם גמגום עלול להפסיק להשמיע צלילי הברות מסוימות במהלך הדיבור.
אוטיזם עד לאחרונה דיברו המומחים על סוגים שונים של אוטיזם, כמו הפרעה אוטיסטית או תסמונת אספרגר, אולם היום, כל ההפרעות הללו נקראות ״הפרעות על ספקטרום