חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סימנים לאוטיזם

הפרעה בספקטרום האוטיסטי, ASD -Autism Spectrum Disorder, היא הפרעה התפתחותית הנגרמת על ידי שׁוֹנוּת במוח. יש מעט גורמים ידועים להפרעה זו, כמו למשל הגנטיקה, אבל רוב הגורמים לאוטיזם עדיין לא ידועים לחוקרים.

איך מזהים אוטיזם?

לעתים קרובות אי אפשר להבחין בשום סימן שמבדיל בין אנשים עם אוטיזם לאנשים אחרים, יחד עם זאת,  אנשים עם אוטיזם עשויים לתקשר, ליצור מערכות יחסים, להתנהג וללמוד בדרכים שהן שונות מרוב האנשים האחרים. לדוגמה:

הם עשויים להפגין יכולות שנעות בין מחוננות לבין מאותגרות קשה:

  • ביכולת הלמידה
  • ביכולת החשיבה
  • וביכולת לפתרון בעיות
  • חלקם עשויים להזדקק לעזרה רבה בחיי היומיום, ואחרים הם עצמאיים יותר ויכולים להסתדר לבד או עם מעט מאוד עזרה.
סימנים לאוטיזם - איך לזהות אוטיזם בגיל מוקדם?

רוצים להתייעץ עם קלינאי/ת תקשורת מהאיזור שלכם? השאירו פרטים לחזרה:

מהם הסימנים המחשידים לאוטיזם בינקות?

תינוקות טיפוסיים מתעניינים בעולם ובאנשים הסובבים אותם. עד ליום הולדתו הראשון, הפעוט אמור להתקשר עם אחרים על ידי התבוננות בעיניו של האחר, חיקוי מילים ופעולות ושימוש בתנועות פשוטות כמו מחיאת כף או הנפת היד ל״ביי ביי״. פעוטות אופייניים מגלים עניין במשחקים חברתיים כמו ״קוקו״. אבל פעוט עם ASD, הפרעה בספקטרום האוטיסטי, עשוי להתקשות בלמידה כיצד לתקשר עם אחרים.

ASD מתחיל לרוב לפני גיל 3 ונמשך לאורך חייו של האדם, אם כי לפעמים התסמינים עשויים להשתפר עם הזמן.

  • חלק מהילדים הסובלים מ-ASD מראים סימנים לבעיות עתידיות כבר במהלך החודשים הראשונים לחייהם.

  • אצל אחרים, התסמינים עשויים להופיע רק אחרי גיל 24 חודשים.

  • חלק עשויים להיראות כמתפתחים כרגיל עד גיל 18 או 24 חודשים, ואז הם מפסיקים לרכוש כישורים חדשים, או מתחילים לאבד כישורים שכבר רכשו.

חשוב לציין שגם אנשים שלא סובלים מהפרעה בספקטרום האוטיסטי עשויים לסבול מתסמינים המאפיינים אוטיזם (כמו הפרעת קשב וריכוז), אלא שעבור אנשים עם ASD, ההפרעות הופכות את החיים למאתגרים מאוד.

סימנים ראשונים לאוטיזם

הפרעה בספקטרום האוטיסטי הוא מצב נוירו-התפתחותי שכולל מאפיינים התנהגותיים המשתקפים בשני מישורים תפקודיים:

  • תקשורת חברתית
  • אינטראקציה חברתית

מאפייני ההתנהגות של אנשים עם ASD באים לביטוי:

  • ליקויים חברתיים וקוגניטיביים
  • קשיי תקשורת
  • והתנהגויות חוזרות ונשנות

 

אוטיזם הוא הפרעה בספקטרום, כלומר:

  • הסימנים יכולים לנוע בין קלים לחמורים ולהופיע בכול הקבוצות האתניות, הסוציו-אקונומיות והגילאים.

  • לבנים יש סיכוי גבוה פי ארבע לאוטיזם מאשר לבנות.

  • חלק מהילדים עם ASD נראים בסדר גמור לפני גיל שנה או שנתיים, ואז לפתע חלה ׳רגרסיה׳ והם מאבדים את מיומנויות השפה או את המיומנויות החברתיות שרכשו בעבר. מצב זה נקרא ׳סוג רגרסיבי של אוטיזם׳.

 

סימנים לאוטיזם אצל תינוקות

יש כמה סימנים שעשויים להעיד על אוטיזם בקרב תינוקות (גם אם לא כל התינוקות מפגינים את כל הסימנים כל הזמן):

  • התינוק לא שומר על קשר עין או כמעט שאינו יוצר קשר עין.
  • לא מגיב לחיוך של ההורה או להבעות פנים אחרות.
  • לא מסתכל על חפצים או התרחשות כאשר ההורה מתבונן בהם או מצביע עליהם.
  • לא מצביע על חפצים או על התרחשות כך שיגרום להורה להתבונן בהם.

 

סימנים לאוטיזם בגיל שנה

  • לא מגיב לקריאה בשמו.
  • לא מצביע על חפצים כדי להפגין עניין (לא מצביע על מובייל שמרחף מעליו), עד גיל 14 חודשים.
  • לא משחק במשחקי העמדת פנים (מעמיד פנים שהוא מאכיל בובה) עד גיל 18 חודשים.
  • נמנע מקשר עין ורוצה להיות לבד.
  • מתקשה להבין את רגשותיהם של אנשים אחרים או להביע את הרגשות שלו.
  • מפגין עיכוב בכישורי הדיבור והשפה.
  • חוזר על מילים או ביטויים שוב ושוב.
  • עונה תשובות שלא קשורות לשאלות שנשאל.
  • מתבאס משינויים קלים שחלים בסביבתו.
  • מפגין התנהגות אובססיבית.
  • מנפנף בידיו, מנדנד את גופו או מסתובב במעגלים ללא הרף.
  • מפגין תגובות חריגות לאופן בו דברים נשמעים, מריחים, טועמים, נראים או מרגישים.

סימנים לאוטיזם בגיל שנתיים

גיל 24 חודשים, נחשב כשיא ההתחלה של סימנים לאוטיזם, עבור ילדים רבים. עד גיל שנתיים, ילדים בספקטרום האוטיסטי עשויים להפגין סימנים לבעיות במספר תחומים, כגון:

  • תקשורת חברתית
  • משחק
  • כושר שפתי
  • קוגניציה
  • קשיים סנסוריים
  • קשיים מוטוריים

 

סימנים לאוטיזם בגיל חמש

  • הילד נראה כאילו אינו מבין מה אחרים חושבים או חשים.
  • מתקשה לומר ולהביע כיצד הוא מרגיש.
  • אוהב שגרת יום קפדנית ומתעצבן מאוד אם חל שינוי כלשהו בשגרה זו.
  • מגלה עניין רב בנושאים או בפעילויות ספציפיות מאוד.
  • מתרגז מאוד אם מבקשים ממנו לעשות משהו.
  • מתקשה להתיידד או מעדיף להיות לבד.
  • מתייחס לדברים באופן המילולי שלהם, למשל יתכן שלא יבין ביטוי כמו ״נסה להיכנס לראש שלי״.

סימנים נוספים לאוטיזם

בעיות חברתיות

אנשים מסוימים עם ASD עשויים לא להתעניין בכלל באנשים אחרים, בעוד שאחרים עם ASD עשויים לרצות חברים אבל הם לא מצליחים לפענח כיצד עליהם לפתח את יחסי החברות האלה.

ישנם כמה תסמינים שעלולים להקשות וליצור בעיות חברתיות שונות, כגון:

  • ילדים רבים עם ASD מתקשים, יותר מילדים אחרים, לרכוש מיומנויות כיצד להתחלף ולשתף. מצב שעלול לגרום לכך שילדים אחרים לא ירצו לשחק איתם.

  • אנשים עם ASD עשויים להיתקל בבעיות כשהם מנסים לדבר או להציג את רגשותיהם ולרוב הם גם מתקשים להבין את הרגשות של אנשים אחרים.

  • ילדים רבים עם ASD רגישים מאוד לנגיעה בהם, ואולי לא ירצו שיחזיקו אותם או שיתכרבלו איתם.

  • התנהגויות של עוררות עצמי, כמו נפנוף ידיים שוב ושוב, שכיחות בקרב ילדים ואנשים הסובלים מ-ASD.

  • חרדה ודיכאון, גם הם עשויים להיות מנת חלקם של ילדים ואנשים עם הפרעה בספקטרום האוטיסטי.

 

בעיות שפה ודיבור

אנשים עם ASD שרכשו את כישורי הדיבור, עשויים להשתמש בשפה בדרכים יוצאות דופן:

  • יתכן שלא יוכלו להכניס מילים למשפטים אמתיים.
  • יתכן שיאמרו רק מילה אחת בכל פעם.
  • חלקם חוזרים על אותן מילים או ביטויים שוב ושוב.
  • חלקם חוזרים על מה שאחרים אומרים, מהדהדים את דבריהם – מצב שנקרא Echolalia.
  • חלקם יכולים לדבר היטב אבל מתקשים להקשיב למה שאנשים אחרים אומרים להם.
  • יתכן שהם יאמרו את המילים החוזרות מידית, או במועד מאוחר יותר.

 

לדוגמה, ילד עם ASD נשאל: ״אתה רוצה גלידה?״ במקום לענות על השאלה, הוא עשוי לחזור על השאלה: ״אתה רוצה גלידה?״. למרות שילדים רבים ללא ASD עוברים שלב שבו הם חוזרים על מה שהם שומעים, בדרך כלל שלב זה אמור לעבור עד הגיעם לגיל שלוש.

 

הבנת מחוות

אנשים עם ASD עשויים להתקשות להשתמש ולהבין:

  • מחוות
  • שפת גוף
  • או טון הדיבור והקול

 

דוגמאות:

  • ילד עשוי לא להבין את המשמעות של נפנוף היד לפרידה (ביי ביי).

  • להפגין הבעות פנים, תנועות ומחוות שלא מתאימות למה שהוא אומר (למשל, לחייך כשהוא אומר משהו עצוב).

  • הוא עשוי לומר ״אני״, כשהוא בעצם מתכוונים ל״אתה״, או להיפך.

  • קולו עשוי להישמע כמו דיבור מונוטוני ורובוטי, או דיבור בצליל גבוה.

  • הוא עשוי לעמוד קרוב מדי לאדם שאתו הוא מדבר.

  • לדבוק בנושא שיחה אחד לאורך זמן רב מדי.

  • לדבר הרבה על משהו שהוא מאוד אוהב, ולהתקשות לנהל שיחה קולחת, רגילה.

  • להפיק צליל דיבור ילדותי למרות שיש לו כישורי שפה טובים למדי.

תסמינים אפשריים נוספים

 

  • היפראקטיביות (פעיל מאוד)
  • אימפולסיביות (מתנהג בלי לחשוב)
  • טווח קשב קצר
  • תוקפנות
  • גורם לפגיעה עצמית
  • התפרצויות זעם
  • הרגלי אכילה ושינה לא רגילים
  • מצב רוח לא רגיל או תגובות רגשיות לא תקינות כמו לצחוק או לבכות לא בהתאם לסיטואציה.
  • חוסר פחד, או פחד יתר מהצפוי, כמו חוסר מפחד מדברים מסוכנים או פחד מחפץ או התרחשות שאינם מזיקים.
  • תגובה מוגזמת ולא רגיל לצלילים, ריחות, מראות, טעמים ותחושות. לדוגמה, תגובה עזה מדי או פחותה מדי לכאב או לרעש חזק.
  • ייתכנו הרגלי אכילה לא תקינים. למשל הגבלת התזונה למספר מזונות מועט או אכילת פריטים שאינם מזון כמו רגבי אדמה.
  • בעיות כמו עצירות כרונית או שלשולים.
  • ייתכנו הרגלי שינה מוזרים.

 

סימנים לאוטיזם אצל בנות ואצל בנים

אוטיזם יכול לפעמים להופיע בצורה שונה אצל בנות ובנים. לדוגמה, נערות אוטיסטיות עשויות להיות שקטות יותר, להסתיר את רגשותיהן ולהיראות כאילו הן מתמודדות טוב יותר עם מצבים חברתיים.

המשמעות של הבדלים אלה בין המינים היא שיכול להיות שיהיה קשה יותר לאתר אוטיזם בקרב בנות.

 

אבחון אוטיזם

אבחון אוטיזם כולל היום מספר מצבים, שבעבר נהגו לאבחן אותם בנפרד:

  • הפרעה התפתחותית מתפשטת (שלא צוינה כאחרת)
  • ותסמונת אספרגר

כל התנאים הללו נקראים היום – הפרעה בספקטרום האוטיסטי.

 

איך מאבחנים אוטיזם?

אבחון התפתחותי – הוא מבחן קצר המאפשר לבדוק אם הילד למד ורכש את הכישורים הבסיסיים כשהיה בגיל המתאים לכך, או שמא הוא סובל מעיכובים התפתחותיים.

במהלך האבחון ההתפתחותי, קלינאי תקשורת לילדים או מבוגרים עשוי לשאול את ההורה מספר שאלות או לדבר ולשחק עם הילד, כדי לראות כיצד הוא:

  • לומד
  • מדבר
  • מתנהג
  • ומתנועע

עיכוב בכול אחד מההיבטים האלה יכול להיות סימן לבעיה.

כל ילד אמור להיבדק תקופתית על ידי רופא הילדים כדי לגלות עיכובים התפתחותיים, בגיל:

  • 9 חודשים
  • 18 חודשים
  • 24 או 30 חודשים

יתכן ויידרש אבחון התפתחות נוסף אם:

  • בגלל לידה מוקדמת או משקל לידה נמוך, הילד נמצא בסיכון גבוה לעיכובים התפתחותיים.
  • בגלל שאחיו או אחותו של הילד עם ASD.
  • בגלל שהילד מפגין התנהגויות הקשורות ל-ASD.

 

כיצד מאבחנים אוטיזם בגיל הרך וכיצד מטפלים בו?

לאחר האבחון ההתפתחותי, מגיע השלב השני של האבחון, הערכה מקיפה ויסודית שכוללת, בין היתר:

  • הסתכלות על התנהגות הילד ועל התפתחותו
  • ראיון עם ההורים

האבחון עצמו עשוי לכלול גם מספר בדיקות נוספות, כמו:

  • בדיקת שמיעה וראייה
  • בדיקות גנטיות
  • בדיקות נוירולוגיות
  • בדיקות רפואיות אחרות

חשוב לזכור שלעתים קשה לדעת אם התנהגותו של הילד קשורה ל-ASD או שהיא נגרמת כתוצאה ממצב בריאותי מסוים. למשל, דפיקת ראש חוזרת ונשנית יכולה להיות תסמין ל-ASD, או אולי סימן שהילד סובל מכאבי ראש או מכאבי אוזניים. במקרים שכאלה יש צורך בבדיקה גופנית יסודית.

מעקב אחר התפתחות בריאה פירושו לא רק לשים לב לתסמינים הקשורים להפרעה בספקטרום האוטיסטי, אלא גם לבריאות הכללית של הילד, הפיזית והנפשית.

 

קלינאי/ת תקשורת – לאבחון וטיפול באוטיזם

במקרים מסוימים, רופא הילדים עשוי להפנות את הילד והמשפחה לאבחון קלינאי תקשורת, שיוכל לאבחן ולהעריך את מצבו של הילד.

ילדים עם ASD מתפתחים בקצב שונה ובתחומים שונים, לכן, אבחון על ידי קלינאי/ת תקשורת כולל מגוון היבטים כגון:

  • הילד סובל מעיכוב בכישורי השפה, החברה והלמידה, אבל היכולת שלו להסתובב ולהתמצא בסביבה זהה לזו של ילדים אחרים בגילו.
  • הילד מצטיין בהרכבת פאזלים או בפתרון בעיות מחשב, אבל מתקשה בפעילויות חברתיות כמו לנהל שיחה או להתיידד.
  • הילד מצליח ללמוד מיומנות מסובכת לפני שלמד מיומנות קלה יותר. למשל, הוא יכול לקרוא מילים ארוכות, אבל לא יוכל לומר למטפל איזה צליל מפיק ההגה ב׳.

כיוון שבאופן כללי כל ילד מתפתח בקצב שלו, לפעמים קשה לדעת מתי בדיוק הילד ילמד מיומנות זו או אחרת. יחד עם זאת, קלינאי התקשורת מכירים את אבני הדרך ההתפתחותיות הספציפיות לכל גיל. אבני דרך אלה משמשות למדידת רמת ההתקדמות החברתית והרגשית של המטופל בכל גיל שבו הוא מגיע לקליניקה לטיפול, ומאפשרות לאבחן את מצבו של הילד.

 

טיפול באוטיזם בגיל הרך

נכון להיום, לא הוכח שקיים טיפול באוטיזם בגיל הרך או בכלל, שיכול לרפא ASD. יחד עם זאת, פותחו מספר טיפולים והתערבויות שנבדקו כדרכי טיפול בילדים צעירים עם הפרעה בספקטרום האוטיסטי.

התערבויות אלה עשויות:

  • להפחית את הסימפטומים
  • לשפר את היכולת הקוגניטיבית
  • לשפר את כישורי החיים היומיומיים
  • למקסם את יכולת הילד לתפקד ולקחת חלק בחיי הקהילה

כיוון שה-ASD משפיע באופנים שונים על מצבם של אנשים עם הפרעה זו, המשמעות היא שלאנשים עם ASD שמגיעים לטיפול, יהיו חוזקות ואתגרים ייחודיים משלהם בתחומים השונים, מבחינת:

  • התקשורת החברתית
  • צורת ההתנהגות
  • והיכולת הקוגניטיבית

לפיכך, רוב תכניות הטיפול אמורות להיות:

  • רב תחומיות
  • כוללות, בדרך כלל, התערבויות ותיווך של ההורים
  • מכוונות לצרכים האישיים הספציפיים של הילד

אסטרטגיות התערבות התנהגותיות מתמקדות בשני היבטים עיקריים:

  • התמקדות בפיתוח מיומנויות בתחום התקשורת החברתית במיוחד בגיל הצעיר (כלומר, התמקדות בשלב שבו ילדים צעירים אמורים להשיג מיומנויות אלה באופן טבעי).
  • התמקדות בהפחתת תחומי העניין המוגבלים בהם מתרכז הילד.
  • התמקדות בהפחתת התנהגויות חוזרות ונשנות או התנהגויות מאתגרות אחרות.

עבור חלק מהילדים הצעירים, ריפוי בעיסוק וטיפול בדיבור עשויים להועיל. עבור הילדים הגדולים יותר, אימון במיומנויות חברתיות ונטילת תרופות, יכולים לסייע.

הטיפול או ההתערבות הטובים ביותר ישתנו בהתאם למאפייני המטופל:

  • הגיל שלו
  • נקודות החוזק שלו
  • האתגרים העומדים בפניו
  • השׁוֹנוּיות המאפיינות אותו

אין מידע רב על התערבויות שנחשבות לטובות ביותר עבור ילדים גדולים יותר ומבוגרים עם ASD. יש צורך במחקרים נוספים כדי להעריך התערבויות שנועדו לשפר את תסמיני ה-ASD בגיל ההתבגרות.

יחד עם זאת, יש חשיבות רבה לשירותים שנועדו לעזור לאנשים הסובלים מ-ASD להשלים את השכלתם או את הכשרתם בעבודה, למצוא תעסוקה, להבטיח לעצמם דיור, לשפר את היכולת שלהם לדאוג לבריאותם ולתפקד באופן מלא ככול האפשר בתוך הקהילה שלהם.

 

סוגי טיפולים

סוגי הטיפולים השונים כוללים, בין היתר:

  • ניתוח ההתנהגויות של המטופל
  • אימון במיומנויות חברתיות
  • ריפוי בעיסוק
  • פיזיותרפיה
  • טיפול המשלב את המערכת החושית
  • שימוש בטכנולוגיה מסייעת

סוגי הטיפולים מחולקות לפי מספר קטגוריות:

  • גישות התנהגות ותקשורת
  • גישות תזונתיות
  • תרופות
  • רפואה משלימה ואלטרנטיבית

רוצים להתייעץ עם קלינאי/ת תקשורת מהאיזור שלכם? השאירו פרטים לחזרה:

קלינאות תקשורת למבוגרים

גמגום בקרב מבוגרים

גמגום אצל מבוגרים מקובל לשמוע ילדים צעירים מגמגמים בשעה שהם המתחילים לפתח את יכולות השפה שלהם. יותר נדיר להבחין במבוגרים שמפתחים לפתע פתאום גמגום, אבל

קראו עוד »
לימודי אבחון אוטיזם

אבחון קלינאי תקשורת

אבחון קלינאי תקשורת רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע קלינאי תקשורת מספקים אבחונים וטיפולים במקרים הקשורים להפרעות דיבור, שפה

קראו עוד »
התפתחות הדיבור

גמגום

גמגום גמגום הוא הפרעת דיבור שבה האדם חוזר על מילים או מאריך עיצורים ותנועות. אדם עם גמגום עלול להפסיק להשמיע צלילי הברות מסוימות במהלך הדיבור.

קראו עוד »
קלינאות תקשורת ואוטיזם

אוטיזם

אוטיזם עד לאחרונה דיברו המומחים על סוגים שונים של אוטיזם, כמו הפרעה אוטיסטית או תסמונת אספרגר, אולם היום, כל ההפרעות הללו נקראות ״הפרעות על ספקטרום

קראו עוד »

מעוניינים בשיחת ייעוץ מקלינאי/ת תקשורת מומלץ באיזור שלכם? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם:

דילוג לתוכן