
אבחון להפרעת קשב וריכוז – מבוגרים
אבחון להפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים "מאז שאני זוכר את עצמי אני מתמודד עם אתגרים התנהגותיים. כל דבר קטן מסיח את דעתי, כל הזמן מתלוננים
דף הבית » אבחון קלינאי תקשורת » אבחון פסיכודידקטי למבוגרים
לקויות למידה משפיעות על יכולתם של אנשים ללמוד מיומנויות חדשות, להבין ולעבד מידע ולתקשר ביעילות עם אחרים. עם זאת, אנשים רבים עם לקות למידה עדיין מסוגלים לעבוד ולנהל את חייהם היטב, תלוי בחומרת לקות הלמידה שלהם.
מבוגרים, שאובחנו בילדותם כלקויי למידה וזכו להתאמות ולהקלות בבית הספר, זקוקים כעת לאבחון חדש כי תוקפו של האבחון פג לאחר כשלוש שנים. האבחון יסייע להם לקבל התאמות בלימודים במוסדות להשכלה גבוהה, או התאמות במקום העבודה שלהם. מבוגרים אחרים, שאף פעם לא אובחנו, יכולים היום לעבור אבחון פסיכודידקטי, ולהבין סוף סוף מדוע דברים מסוימים בחיים קשים להם יותר או לוקחים קצת יותר זמן.
אבחון פסיכו דידקטי ללקויות למידה, כשמו כן הוא: מורכב משני אבחונים:
כדי לזהות ולסווג את לקות הלמידה, נדרש אבחון מקיף המבוצע על ידי פסיכולוג מומחה (לרוב, פסיכולוג חינוכי) ומאבחן מוסמך (כמו קלינאי תקשורת למבוגרים, או קלינאי תקשורת לילדים).
תהליך האבחון כולל ראיון וסדרה של סוגי מבחנים שונים שנמשכים שעות ארוכות, ודורשים יותר מפגישה אחת.
האבחון הפסיכודידקטי מורכב בדרכך כלל מהפרמטרים הבאים:
הריאיון הראשוני אמור לכסות סקירה יסודית של:
הריאיון הראשוני חיוני, כי הוא מעניק למאבחן הבנה מעמיקה באשר לרקע של הנבחן, שישמש אותו בבואו לפרש את תוצאות הבדיקה. במהלך הריאיון ידונו הסיבות שהובילו את האדם לעבור אבחון, כמו גם בעיות ואתגרים עכשוויים, והציפיות של הנבחן מתוצאות האבחון.
לצורך הערכת התפקוד הקוגניטיבי, וכדי לקבוע את רמות היכולות האינטלקטואליות, נהוג להשתמש בסולם אינטליגנציה למבוגרים, ובאמצעים ספציפיים נוספים אשר יאפשרו מאבחן להעריך:
מבחנים פסיכודידקטיים כוללים גם הערכת מיומנויות בסיסיות – קריאה, הבעה בכתב, איות ומתמטיקה. האבחון יקבע את הפרופיל של תת-מיומנויות, כמו:
עם מידע מפורט זה, יוכל המעריך להתוות תוכנית טיפולית יעילה, שתוכל לתקן קשיים לימודיים או לפצות עליהם באמצעות חוזקות שונות שחשף האבחון.
בנוסף להערכת המיומנויות הבסיסיות המאבחן יעריך גם:
ניתן להשתמש בשאלונים המסייעים למיין את לקויות הלמידה, ומאפשרים להעריך את תפיסת הנבחן לגבי תחומי החוזקה והקושי שלו, כישורי החיים שלו, כמו גם, בעיות אקדמיות ספציפיות ובעיות בהן הוא נתקל במקום העבודה שלו.
ההערכות החברתיות והרגשיות קובעות אם בעיות חברתיות / רגשיות מתרחשות במקביל ללקויות הלמידה או שהן משניות להן. התחומים הנבדקים הם חרדה, דיכאון, דימוי עצמי ירוד והפרעת קשב.
לאחר השלמת האבחון, מקיים המאבחן ראיון משוב עם הנבדק, כדי להעביר לו את התוצאות, יחד עם הצעות לתיקון ולשיפור נקודות התורפה, ו/או המלצות לאסטרטגיות פיצוי ולהתאמות שיאפשרו לו להתמודד ביעילות רבה יותר עם הקשיים המאפיינים אותו. המאבחן אמור לדון עם הנבדק לא רק על החולשות שלו אלא גם על החוזקות שלו.
הדוח הכתוב מסופק לפעמים באותה פגישה, או זמן קצר לאחריה. הנבדק אמור לקבל הזדמנויות לשאול את המאבחן שאלות, הן בעת ריאיון המשוב והן לאחר קבלת הדוח הכתוב.
הדוח אמור לספק הצהרה ברורה לגבי סוגיות כגון –
בנוסף, הדוח צריך לספק:
אבחון פסיכודידקטי למבוגרים (כמו גם אבחון פסיכודידקטי לילדים), מבוצע בדרך כלל על ידי שני בעלי מקצוע:
את האבחון הפסיכולוגי מבצע פסיכולוג מומחה המוכשר לביצוע אבחונים אלה. אבחון זה בוחן את התפקיד הפסיכולוגי, הרגשי וההתנהגותי. האבחון הפסיכולוגי מתייחס למנת המשכל של הנבחן ובוחן גם את היכולות שלו להתמודד רגשית עם אתגרים בחייו. מטרת האבחון היא להנחות את ההערכה והטיפול בלקות הלמידה מנקודת המבט הרפואית, ולא ההערכה הלימודית יעשה האבחון הדידקטי.
את האבחון הדידקטי מבצע מאבחן מומחה (למשל, אבחון קלינאי תקשורת). האבחון מתמקד בהערכות דידקטיות המתמקדות בבדיקת ההישגים הלימודיים של הנבדק ובסגנון הלמידה שלו, ולא במצבו הנפשי והפסיכולוגי. אבחון דידקטי נועד לזהות מגוון של יכולות או קשיים, בתחומים, כמו: תפיסה חזותית, תפיסה כמותית, תפיסה מרחבית, תפיסה שמיעתית ותפיסת הזמן.
שני האבחונים גם יחד, הפסיכולוגי והדידקטי, יאפשרו לזהות את הגורם לקשיי הלמידה, להעריך את החוזקות והחולשות של הנבדק ולהציע את דרכי הטיפול המותאמות ספציפית לבעיות הלמידה שמפגין המטופל.
גורמים שנלקחים בחשבון בהערכת התנהגות מסתגלת (adaptive behavior):
מטרת ההערכה של ההתנהגות המסתגלת היא לקבוע את המידה שבה יכול הנבדק לתפקד באופן עצמאי. מידע זה, עדיף שיגיע מאנשים המכירים את הנבדק היטב, ומכירים במיוחד את האופן בו הוא פועל בחיי היומיום שלו.
בנוסף, על מנת לבדוק מיומנויות מושגיות (כמו קריאה, איות וחשבון), ניתן להעריך את הפרט באמצעות מבחנים ספציפיים, הבודקים מיומנויות אלה.
אם אתם סטודנטים ורוצים לעבור אבחון פסיכודידקטי כדי לקבל התאמות לימודיות במוסד האקדמי בו תלמדו (כמו, הארכת זמן המבחנים או אפשרות לעבור מבחנים בעל פה), אזי חשוב מאוד לבחור במכון לאבחון אשר מוכר על ידי משרד החינוך. לפי החוק, כמועמדים וכסטודנטים במוסדות על תיכוניים, אם אובחנתם כלקויי למידה על ידי מכון מוכר, תהיו זכאים להתאמות.
בתור מבוגרים עצם הידיעה, או המחשבה שזה בכלל אפשרי שיש לכם לקויות למידה, יכולה להיות די מהממת, אחרי הכול אתם חיים איתן במשך שנים תוך נרמול הקשיים שלכם.
אם לקות הלמידה היא קלה, מן הסתם גם הסימנים של לקות הלמידה יהיו מתונים, אבל יש כמה סימנים שכדאי לשים לב אליהם.
סימנים של לקויות למידה אצל מבוגרים:
ללא אבחון לקות הלמידה, המבוגר לא בהכרח מודע לצרכיו ועלול להאשים את עצמו, שלא בצדק, בהיותו ׳טיפש׳ וחסר יכולת.
לעומת זאת, תארו לעצמכם מבוגר, אשר כל חייו סובל מאתגרי למידה מבלי שיהיה מודע להיותו לקוי למידה, ויום אחד מקבל לידיו אבחון שחושף שיש לו לקות למידה… זה בוודאי מפיק מיד אנחת רווחה. כעת, סוף סוף, הוא מבין מה גרם לכל הקשיים שתסכלו אותו כל השנים!
תוצאות האבחון מאפשרות למבוגר לקבל את ההתאמות והתמיכות הנדרשות, כדי לממש את הפוטנציאל שלו, להמשיך ללימודים גבוהים, לשפר את הכישורים החברתיים, למצוא תעסוקה מספקת ולחיות חיים עצמאיים ושלמים.
ונוסיף עוד מידע חשוב. למרות שאוטיזם לא מסווג כלקות למידה, כמחצית מהאנשים שעל הספקטרום האוטיסטי סובלים מלקויות למידה. אוטיזם, לפעמים אינו מאובחן, בעיקר אצל נשים, כי הן טובות מאוד בהסתרת התסמינים שלהן. המשמעות היא שהן יכולות לעבור את כל החיים מבלי לקבל שום תמיכה שהייתה יכולה להקל מאוד על חייהן.
כל המידע הנמסר על ידי המאבחן לנבחן הוא חסוי לחלוטין, ואינו ניתן לשיתוף עם אחרים, ללא אישור בכתב של הנבחן עצמו. אחרי הכול, ההחלטה אם לחשוף את תוצאות האבחון או לא, היא החלטה אישית של הנבחן, ויש אנשים שמעדיפים לשמור את פרטי המידע ולא לשתף אותו עם אחרים, לפחות בהתחלה.
עובדים עם לקויות למידה או עם הפרעת קשב וריכוז, עלולים להתקשות במקום העבודה עקב הקושי לקלוט מידע רב, להישאר מאורגנים, או להתגבר על קשיים בתחום הבינאישי, בעיות אלה מאתגרות במיוחד כאשר מדובר בעבודת צוות ובשיתופי עבודה שונים.
אם אתם מתלבטים בשאלה אם לשתף את המעסיק בלקות הלמידה שלכם או לא, חשוב לדעת שיש לא מעט מעסיקים שמוכנים להתאים את תנאי העבודה כדי לתמוך (כמובן באופן חסוי), בעובד שלהם המאובחן עם לקויות למידה.
אחרי הכול, מעסיק, שהולך לקראת העובדים שלו, יוכל להנות מהתכונות החיוביות והייחודיות של עובדים עם לקויות למידה או הפרעת קשב וריכוז, לדוגמה:
באשר לסטודנטים, כאשר אתם עוברים אבחון פסיכודידקטי במכון לאבחון מוכר, תוכלו ליהנות מאישור משרד החינוך שמזכה אתכם בהתאמות, לא רק בזמן הלימודים האקדמאיים, אלא גם במבחני המועמדות (למשל, אם יש מבחני כניסה, תוכלו לקבל התאמות שיאפשרו לכם לעבור אותם בהצלחה).
מחיר אבחון פסיכודידקטי תלוי במספר גורמים. כשמדובר במבוגרים, העלות נעה בין 4,000-2,000 שקלים. אם ילדים ונערים יכולים לזכות למימון של קופות החולים, סטודנטים יכולים לנסות ליהנות מהנחות שמציעים גופים שונים כמו ניצן, אחיה, מרום או הביננו. בנוסף, משפחות מעוטות יכולת יכולות לקבל סיוע ממשרד החינוך, ויתומי צה״ל ממשרד הביטחון.
כאמור, מבין המבוגרים הפונים לאבחון פסיכודידקטי, יש כאלה שעברו את האבחון כשהיו תלמידי בית ספר, אלא שתוקפו של האבחון הקודם פג (התוקף פג בדרך כלל לאחר 4-3 שנים), וכעת עליהם לעבור אבחון נוסף.
אגב, ׳פג תוקף׳ חל גם על אבחון להפרעת קשב וריכוז במבוגרים, ואבחון להפרעת קשב וריכוז בילדים).
לקות למידה, שלא אובחנה בגילאים הצעירים, יכולה להשפיע על בחירת הקריירה ועל הגבלת הקידום בעבודה ועלולה להוביל למספר בעיות פסיכולוגיות ורגשיות, כולל דיכאון והערכה עצמית נמוכה. זה נכון במיוחד כאשר המבוגר מפרש את הכישלונות הלימודיים שלו בעבר, כפגמים אישיים וחווה כל השנים תחושות של מבוכה ובושה בגלל שהוא נתפס כאדם עם כושר אינטלקטואלי דל.
הטרגדיה היא שעם האבחון הנכון, ניתן היה ליישם אסטרטגיות התמודדות והתאמות שהיו יכולות לעזור לאדם עם לקות למידה כבר בגיל צעיר, כך שיוכל בבגרותו לממש את מלוא הפוטנציאל שלו.
השאלה עד איזה גיל אפשר לעשות אבחון פסיכודידקטי תלויה בצרכים הנוכחיים שלכם כעת. אם אתם זקוקים לתמיכה שתוכלו לקבל לאחר האבחון, לדוגמה:
אבל, אם כבר יצאתם לפנסיה ואתם נהנים כעת עם הנכדים, יכול להיות שתעדיפו להשאיר את העבר המאתגר מאחור ולוותר על האבחון.
אם גם אתם גדלתם בתחושה שאתם חסרי יכולת ללמוד, וייחסתם את הקשיים שלכם לאיזה חוסר יכולת כללית ואף לטיפשות. הידיעה שקיימת סיבה ספציפית לקשיים שחוויתם באותם ימי בית ספר מתסכלים, יכולה להביא איתה הקלה גדולה.
הבנה טובה יותר של החוזקות שלכם, כמו גם של החולשות שלכם, יכולה להיות צעד ראשון חשוב לקראת בניית הערכה עצמית ופיתוח אסטרטגיות להתמודדות יעילה יותר עם אתגרי הלמידה שלכם.
אבחון להפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים "מאז שאני זוכר את עצמי אני מתמודד עם אתגרים התנהגותיים. כל דבר קטן מסיח את דעתי, כל הזמן מתלוננים
אבחון להפרעת קשב וריכוז אצל ילדים האם דעתו של הילד שלכם מוסחת בקלות, הוא לא מאורגן באופן חסר תקנה, שוכח דברים, לא מקשיב ואתם מתחילים
אבחון קלינאי תקשורת רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע קלינאי תקשורת מספקים אבחונים וטיפולים במקרים הקשורים להפרעות דיבור, שפה
אוטיזם עד לאחרונה דיברו המומחים על סוגים שונים של אוטיזם, כמו הפרעה אוטיסטית או תסמונת אספרגר, אולם היום, כל ההפרעות הללו נקראות ״הפרעות על ספקטרום