אבחון להפרעת קשב וריכוז – מבוגרים
אבחון להפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים "מאז שאני זוכר את עצמי אני מתמודד עם אתגרים התנהגותיים. כל דבר קטן מסיח את דעתי, כל הזמן מתלוננים
דף הבית » אבחון קלינאי תקשורת » אבחון פסיכודידקטי לילדים
אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון משולב הכולל שני סוגי אבחון שונים: פסיכולוגי ודידקטי. מטרת האבחון הפסיכודידקטי היא לקבל תמונה רחבה ומקיפה על הקשיים איתם מתמודד הילד, ולהבדיל בין קשיי למידה ולקויות למידה לבין אתגרים נפשיים ורגשיים. בידול זה יאפשר לגורמים המקצועיים להציע לילד את הטיפול המתאים ביותר להתמודדות עם האתגרים הספציפיים שלו.
אבחון פסיכודידקטי לילד, מאפשר להבין מדוע הוא מתקשה בדברים מסוימים בחייו, או לוקח לו קצת יותר זמן לבצע אותם. הנה כמה סימנים שיכולים להעיד שכדאי שהילד יעבור אבחון פסיכודידקטי:
יש מאבחנים פסיכודידקטים פרטיים, יש מכונים המעסיקים פסיכולוג מומחה המוכשר לביצוע אבחונים אלה (לרוב פסיכולוג חינוכי), ויש מכונים שבהם הפסיכולוג המומחה עובד בשיתוף פעולה עם מאבחן דידקטי (לדוגמה, אבחון קלינאי תקשורת עם תואר שני בלקויות למידה).
בכול מקרה, אי אפשר להמעיט בחשיבות הבחירה במאבחן או במכון שמוכרים על ידי משרד החינוך. החשיבות לכך היא כפולה:
בסופו של דבר, אבחון פסיכו דידקטי נדרש לא רק כדי לזהות את הסיבה לקשיים איתם מתמודד התלמיד, אלא גם כדי שניתן יהיה לקבל את אישור משרד החינוך, אשר יזכה בקבלת התאמות והקלות שונות בבית הספר, כמו:
חשוב שהאבחון הדידקטי והפסיכודידקטי יהיה מוכר על ידי משרד החינוך ויעניק אישור לתלמיד שהוא אכן זכאי להתאמות המגיעות לתלמידים עם בעיות למידה. לכן, חשוב מאוד לעבור את האבחון אצל מאבחנים פסיכודידקטים המוכרים על ידי משרד החינוך, בין אם אלה עובדים באופן פרטי או במסגרת מכון לאבחון.
קחו בחשבון שהמאבחן הפרטי עשוי להיות מוסמך לבצע רק את האבחון הדידקטי (פשוט כי אין לו תואר והכשרה בפסיכולוגיה, המסמיכים אותו לבצע גם אבחון פסיכולוגי). אם אתם רוצים אבחון פרטי, כדאי לבחור באבחון המוכר על ידי משרד החינוך, ומבוצע על ידי פסיכולוג המוסמך לבצוע אבחון פסיכולוגי ודידקטי כאחד.
המכון לאבחון, לעומת המאבחן הפרטי, מעסיק צוות מומחים, שיכולים לתת מענה שלם ומושלם, הנדרש לביצוע האבחון הפסיכודידקטי. כלומר, פסיכולוג חינוכי שעובד בשיתוף פעולה עם מאבחן דידקטי מוסמך.
אבחון פסיכודידקטי ניתן לעשות לילדים בני 6 ומעלה, וכמובן לנוער ולמבוגרים. יש הממליצים להמתין עד כיתה ב׳, כדי שהילד יוכל להתחיל לרכוש את בסיס הקריאה והכתיבה.
באופן כללי, מומלץ לגשת לאבחון פסיכודידקטי מוקדם ככול האפשר, כדי לגלות אם הילד הצעיר, שמפגין סימני קושי, סובל מלקות למידה. למעשה, הגיל הנכון הוא הרגע שבו מתחילים לחשוד שמא הילד מתקשה בלימודים יותר מחבריו לכיתה.
עם זאת, לפעמים הקשיים מתגלים רק מאוחר יותר, במהלך הלימודים בתיכון ואפילו באוניברסיטה. במקרים אלה מדובר, לרוב, בתלמידים אינטליגנטיים שהצליחו להסתדר עם הלמידה למרות לקויות הלמידה, כשהם נשענים על החוזקות שלהם. אבל, ככול שהלימודים הלכו ונעשו מורכבים וקשים יותר, כך גם ההתמודדות עם הלמידה הפכה קשה ומתסכלת יותר.
מסיבה זו מוצע היום אבחון פסיכודידקטי לסטודנטים, המאפשר למועמדים ולסטודנטים לקבל התאמות לימודיות שונות שיאפשרו להם להשיג השכלה גבוהה.
הכרת הסימנים המוקדמים של אפשרות ללקויות למידה, תוכל לעזור להורים להשיג לילדם את העזרה הדרושה לו, בהקדם האפשרי. לכן, חשוב שכול הורה ישים לב היטב לאבני הדרך ההתפתחויות של ילדיהם ולעיכובים, כמו הליכה מאוחרת, דיבור מאוחר, או בעיות סוציאליזציה, יכולים להיות סימנים להפרעת למידה אצל פעוטות וילדים בגיל הרך.
כאשר לקות למידה אינה מתגלה בשלב מוקדם, אינה מאובחנת נכון או שאינה מטופלת ביעילות – היא עלולה לגרום למספר בעיות נוספות. קשיים נוספים אלה יכולים להיות רגשיים, כולל עצב, תסכול או אכזבה. קשיים אחרים יכולים להתבטא בהתנהגות גרועה, או באי הבנות, לחצים מוגברים או האשמת אחרים בתוך המשפחה. לפי המחקר, ל-50-30 אחוזים מהילדים שמקבלים עזרה מקצועית לבעיות התנהגויות או רגשיות, יש לקויות למידה.
אתם לא מבינים למה הילד שלכם, שמפגין רמת אינטליגנציה נאותה או אפילו גבוהה בכול תחום אחר בחיים, לא מצליח להשיג ציונים טובים? למה הוא מתקשה לקרוא ומנסה להשתמט מכול משימה הקשורה למטלות לימודיות? בוודאי דיברתם עם המחנכת לא פעם ולא פעמיים, ומגיע הרגע שבו המחנכת, כנראה בהתייעצות עם יועצת בית הספר, ממליצה על אבחון פסיכודידקטי.
אבל המחנכת או היועצת אינן היחידות שיכולות לשלוח את הילד לאבחון. גם אתם, ההורים, יכולים ליזום פנייה למכון לאבחון ולבקש שהילד יעבור אבחון פסיכודידקטי.
מומלץ שהילד יעבור אבחון פסיכודידקטי מוקדם ככול האפשר, כדי לחסוך תסכולים, כעסים, בעיות התנהגות ותחושה של כישלון. כמובן שתמיד עדיף להתייעץ עם המחנכת או עם היועצת החינוכית, ולקוות שהן רואות את הדברים כמוכם, ההורים, ולא רואות לפניהם ילד מפונק או עצלן שסתם לא מוכן להתאמץ ולהשקיע בלימודים, ולכן הציונים שלו ירודים.
אם אתם לא מצליחים לשכנע את גורמי בית הספר לשלוח את הילד לאבחון פסיכודידקטי, תוכלו לעשות זאת בעצמכם, ולא להמתין עד שיהיה מאוחר מדי, והקשיים ילכו ויתעצמו.
מחיר האבחון הפסיכודידקטי תלוי, בין השאר, במוניטין של המאבחנים, במיקום הגיאוגרפי של המכון (למשל במרכז הארץ או בפריפריה) ועוד. בכול אופן, מחירי האבחון נעים בין 2,000 שקלים ל-4,000 שקלים, כשברוב המקרים מדובר על 3 מפגשים, לפחות.
לאחר האבחון, תוכלו לצפות להתרחשויות הבאות:
לאחר ביצוע האבחון הפסיכודידקטי, שיוכל לאתר את הקשיים בהם נתקל הילד בלימודיו, יוכל צוות המורים ליצור עבורו תוכנית לימודים פרטנית שתביא לביטוי את השירותים המיוחדים הנדרשים לילד כדי שיוכל להצליח בלימודיו. לפעמים, מעורבת בסיפור מורה לחינוך מיוחד, שתוכל לעזור לילד לבנות את החוזקות שלו ולמצוא דרכים שיפצו על החולשות שלו.
יש גם לא מעט משאבים מחוץ לבית הספר שתוכלו להסתייע בהם, כולל:
לקות למידה לא חייבת להיום מחסום להצלחה. למעשה, עם הכלים הנכונים, גם אנשים עם לקויות למידה יכולים להתגבר על כל אתגר.
לקות למידה היא בעיה המשפיעה על האופן שבו הפרט מקבל ומעבד מידע. לקויות למידה מתבטאות במספר היבטים, כגון:
ללקויות למידה אין קשר למידת החוכמה של הילד. אדרבה, ילד עם לקות למידה עשוי פשוט לראות, לשמוע או להבין דברים באופן אחר. זה יכול להקשות מאוד על משימות יומיומיות כמו למידה למבחן או שמירה על ריכוז בכיתה. ישנן אסטרטגיות שהילד יכול ללמוד כדי להקל על ההתמודדות עם מצבו המיוחד והשונה.
סוגים רבים ושונים של לקויות למידה יכולים להשפיע על ילדים בצורות שונות. חשוב להדגיש כי הפרעת קשב וריכוז והפרעות בספקטרום האוטיזם, אינן זהות ללקויות למידה.
לזיהוי הפרעות אלה קיימים שני סוגי אבחונים: אבחון להפרעת קשב וריכוז בילדים ואבחון להפרעת קשב וריכוז במבוגרים.
הסוגים העיקריים של הפרעות למידה, אותם יכול לזהות אבחון פסיכודידקטי לילדים (כמו גם אבחון פסיכודידקטי למבוגרים), הם:
דיספרקציה – Dyspraxia משפיעה על הכישורים המוטוריים של האדם. מיומנויות מוטוריות עוזרות לנו בתנועה ובקואורדינציה. ילד צעיר עם דיספרקציה עלול להתקשות להחזיק את הכף או לקשור את השרוכים. הוא גם עלול להיתקל בחפצים לעתים תכופות. מאוחר יותר, כשיגדל, הוא עשוי להיאבק בכתיבה.
דיסלקציה – Dyslexia משפיעה על האופן שבו אדם מעבד את השפה, והיא עלולה להקשות על הקריאה והכתיבה. היא יכולה לגרום גם לקשיים בדקדוק ובהבנת הנקרא. ילדים עשויים להתקשות לבטא את עצמם מילולית ולחבר מחשבות במהלך השיחה.
דיסגרפיה – Dysgraphia משפיעה על יכולות הכתיבה של האדם. הדיסגרפיה עשויה לגרום לבעיות, כמו:
דיסקלקוליה – Dyscalculia משפיעה על יכולתו של האדם לפתור בעיות מתמטיות. הפרעות אלה לובשות צורות רבות ותסמינים שונים. אצל ילדים צעירים, דיסקלקוליה עשויה להשפיע על הידע לספור ולזהות מספרים. ככול שהילד מתבגר, הוא עלול להתקשות בפתרון בעיות מתמטיות בסיסיות, כולל שינון לוח הכפל.
הפרעת עיבוד שמיעתי – Auditory Processing Disorder, היא הפרעה המתבטאת בדרך שבה המוח מעבד את הצלילים שהאדם קולט. הפרעה זו לא נגרמת בגלל לקות שמיעה, ואנשים עם הפרעה זו עשויים לחוות בעיות, כגון:
הפרעת עיבוד חזותי – Visual Processing Disorder, הפרעה זו מקשה על האדם לפרש מידע חזותי. יתכן שהוא יתקשה לקרוא או להבחין בהבדל בין שני חפצים שנראים דומים. אנשים עם הפרעת עיבוד חזותי מתקשים לרוב בתיאום עין-יד.
באשר לאבחון, לפעמים קשה לאבחן לקויות למידה. זאת, משום שאין איזו רשימה סופית של תסמינים שאפשר להתאים לכול ילד. בנוסף, ילדים רבים מנסים להסתיר את הבעיה איתה הם מתמודדים. כך שאולי אתם, ההורים, לא תבחינו במשהו ברור יותר מאשר תלונות תכופות על שיעורי הבית, או חוסר רצון לקום בבוקר וללכת לבית הספר.
יחד עם זאת, אתם עשויים לגלות בילד סימנים שיכולים להעיד על הפרעת למידה, כגון:
אם אתם חושדים שהילד מתמודד עם הפרעת למידה כלשהי, תוכלו לשוחח עם רופא הילדים או עם המורה שתוכל להעריך את רמות הביצוע של הילד. יתכן שיהיה צורך לראות מספר מומחים לפני שתקבלו אבחנה סופית. מומחים אלה יכולים להיות פסיכולוג קליני, פסיכולוג בית הספר, פסיכולוג התפתחותי, קלינאי תקשורת לילדים – בהתאם לבעיות שמפגין הילד. מומחים אלה יבצעו מגוון בדיקות והערכות כדי להגיע לעומק הבעיה. לפעמים, האבחון הפסיכודידקטי הוא האבחון המקיף ביותר שכדאי שהילד יעבור כדי לקבוע בבירור אם קיימת לקות למידה, ואם כן, באיזו לקות עיקרית מדובר.
לא קל לגלות שהילד שלכם עם לקות למידה. הורים רבים מוצאים את תהליך האבחון כמתסכל מאד, ואז כשהתהליך מסתיים והאבחון מגיע, הם מתמודדים עם השגת העזרה הדרושה לילד. למרבה המזל, אם האבחון נערך על ידי מכון מוכר על ידי משרד החינוך, בית הספר יקבל אישור ממשרד החינוך המזכה את הילד בקבלת התאמות לימודיות שונות, כפי שציינו לעיל.
בכול אופן, כשאתם מגלים שהילד לקוי למידה, הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות כהורים הוא פשוט לאהוב את הילד ולתמוך בו. הנה כמה טיפים נוספים שיוכלו לעזור לכם לעזור לילדכם:
לא מעט מבוגרים הצליחו לעבור את בית הספר תוך התמודדויות ותסכולים בלתי פוסקים, בלי שאף אחד הצליח לזהות שהם סובלים למעשה מלקויות למידה. אף אחד גם לא מעלה על דעתו היום, למשל, לשלוח אותו לאבחון אצל קלינאי תקשורת למבוגרים. אף פעם אל תרימו ידיים, גם לא בגיל מבוגר. תמיד אפשר לקבל עזרה, שלא לומר שעצם האבחון עצמו, כבר מסיר אבן כבדה מהלב. אדם שכל חייו חשב אולי שהוא לא מצליח ללמוד כי הוא טיפש, מגלה שבעצם יש סיבה לכישלון הלימודי, והטיפשות אינה חלק ממנה!
אבחון להפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים "מאז שאני זוכר את עצמי אני מתמודד עם אתגרים התנהגותיים. כל דבר קטן מסיח את דעתי, כל הזמן מתלוננים
אבחון להפרעת קשב וריכוז אצל ילדים האם דעתו של הילד שלכם מוסחת בקלות, הוא לא מאורגן באופן חסר תקנה, שוכח דברים, לא מקשיב ואתם מתחילים
אבחון קלינאי תקשורת רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע קלינאי תקשורת מספקים אבחונים וטיפולים במקרים הקשורים להפרעות דיבור, שפה
אוטיזם עד לאחרונה דיברו המומחים על סוגים שונים של אוטיזם, כמו הפרעה אוטיסטית או תסמונת אספרגר, אולם היום, כל ההפרעות הללו נקראות ״הפרעות על ספקטרום