חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לימודי אבחון אוטיזם

תוכן עניינים

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע

מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול המתאים להם לתואר בקלינאות תקשורת

כל מה שחשוב לדעת על לימודי אוטיזם

הפרעה על הספקטרום האוטיסטי – ASD (Autism Spectrum Disorder), היא לקות התפתחותית המאופיינת באתגרי תקשורת חברתית ובהתנהגויות מוגבלות החוזרות על עצמן. לעיתים, אנשים עם ASD נראים כמו כל אדם אחר, ולעתים הם מתקשרים, מתנהגים ולומדים בדרכים שונות מרוב האנשים האחרים.

לימודים לאבחון אוטיזם מתאים לאנשי מקצוע בתחום הטיפול והחינוך, לרבות פסיכולוגים, מורים, רופאי משפחה, פסיכיאטרים לילדים, רופאי ילדים, בוגרי לימודי קלינאות תקשורת או לימודי הפרעות בתקשורת, כמו גם להורים שילדיהם על הספקטרום האוטיסטי.

מטרת הקורס ללימודי אוטיזם

הלמידה בקורס לאבחון אוטיזם משרתת מספר מטרות, כמו:

  • להבין את הגדרות האוטיזם (DSM5) וכיצד להשיג נתונים כדי להשוות אותם אלה מול אלה.
  • להכיר את ההנחיות לשיטות העבודה המומלצות להערכה ולאבחון של אוטיזם.
  • לדעת כיצד לעצב ולערוך הערכה אבחונית לילד או לנער.
  • להכיר כלים פסיכומטריים מומלצים לאבחון של ASD.
  • לדעת כיצד לזהות ולהעריך אבחונים להפרעות רווחות אחרות הקשורות ל-ASD.
  • לפתח מיומנויות להכנת דוחות.
  • לדעת כיצד לחלוק את תוצאות האבחון וההערכה עם ההורים.
  • לדעת כיצד לחשוף ולהסביר את ממצאי האבחון לילד או למתבגר.

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע

בוגרים מספרים

"בזכות היועצים של 'קלינאי' הצלחתי להשתלב בלימודי תואר ראשון בקלינאות תקשורת במסלול שהכי מתאים לי"​

תוכנית הלימודים באוטיזם והפרעות תקשורת

קורס ללימודי אבחון אוטיזם יצייד אתכם במידע ובכלים הסטנדרטיים הדרושים לעריכת אבחון מקצועי, ובמיוחד אבחון אדוס – ADOS (Autism Spectrum Observation Schedule), הנקרא גם ׳סרגל הזהב׳.

בסיום הקורס תהיו זכאים לתעודת הסמכה שתאפשר לכם לעסוק באבחון ובהערכה של ילדים ומתבגרים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי וזכאים לטיפול, תמיכה ולהתאמות לימודיות שונות.

תוכנית הלימודים בלימודי אוטיזם כוללת נושאים שונים בתחום, כגון:

  • על ספקטרום האוטיזם (ASD)
  • על הסימנים המוקדמים כבר בינקות ל-ASD
  • על ההבדלים בין בנות לבנים בגיל בית ספר, הלוקים ב-ASD?
  • דרכי האבחון והערכה ל-ASD
  • סוגי הטיפולים שונים ב-ASD
  • התיאוריות השונות המנסות להסביר את ההפרעה על ספקטרום האוטיזם

 

לימודים בקורס אוטיזם יציידו אתכם בידע ובכלים הפסיכומטריים למיון ולאבחון אוטיזם, להערכת מיומנויות התקשורת החברתית ולהבנת האוטיזם.

בתום הלימודים תדעו כיצד להעריך עד כמה הילד או הנער מבין את הרגשות שלו ושל אחרים, את עוצמת תחומי העניין שלו, את רמת השפה, העיבוד החושי, כישורי הטיפול העצי והיכולות המוטוריות שלו.

במהלך הקורס תדונו באבחונים הנפוצים ובמצבים נלווים, כדי שתדעו מה לחפש, כיצד להעריך, כיצד להבחין וכיצד יכולים מצבים נלווים להשפיע אלה על אלה.  

בנוסף, תלמדו לפתח תוכנית טיפולית, להכין דו״ח אבחון והערכה ולהבין כיצד ומתי להסביר את ממצאי האבחון לילד ולבני משפחתו.

כיצד משתמשים באבחון אדוס (ADOS) כדי לאבחן ASD?

אבחון אדוס משמש היום ככלי מרכזי לאבחון ולהערכה של הפרעה על הספקטרום האוטיסטי. האבחון מורכב מ-4 מודולים שונים כאשר כול מודול מורכב מערכה של תרחישים סטנדרטיים.

כול מודול מספק את הבדיקה המתאימה ביותר לנבדק, לגיל או לרמה התפקודית:

  • מודול 1 – מיועד לאנשים חסרי כישורי תקשורת מילוליים באופן עקבי.
  • מודול 2 – מיועד לאנשים עם כישורי תקשורת מילוליים מינימליים.
  • מודול 3 – מיועד לאנשים עם שליטה מילולית שוטפת המסוגלים לשחק במשחקים המתאימים לגילם.
  • מודול 4 – מיועד לאנשים עם שליטה מילולית אבל מבוגרים מכדי לשחק במשחקים.

 

לדוגמה, המאבחן מציג בפני הילד תמונה של תבנית כלשהי, והילד מוזמן להניח עליה אבני משחק. בכוונה, מספר אבני המשחק אינו מספיק לצורך השלמת המשימה במלואה, והבוחן מראה לילד שיש לו אבנים נוספות.

כעת, הבוחן יבחן ויעריך כיצד הילד מתמודד עם הדילמה. למשל, האם יבקש בנימוס לקבל אבני משחק נוספות? האם יצעק ויצביע עליהן? האם יסרב להמשיך לשחק? כל תגובה מאפיינת התנהגות שמקבלת ניקוד.

מספר הנקודות שצבר הילד הוא רק אלמנט אחד במבחן אדוס הכולל כלי אבחון נוספים.

 

אפשרויות תעסוקה

אם אתם בוגרי תואר ראשון בקלינאות תקשורת ובעלי תעודת הסמכה לאבחון אוטיזם, מומלץ מאוד להשיג גם תואר שני. כך תוכלו לבחור לעצמכם את הקריירה המתאימה לכם מתוך מגוון של אפשרויות, לדוגמה:

תואר שני בניתוח התנהגות יישומי 

ABA (Applied Behavior Analysis): מנתחי התנהגות עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם אנשים עם אוטיזם המתמודדים עם אתגרים התנהגותיים. מנתחי התנהגות חייבים להיות בעלי תואר שני או שלישי. על ידי לימוד ׳ניתוח התנהגות יישומי׳, תוכלו לספק שירותים שונים, כולל טיפול באנשים עם אוטיזם או עם מוגבלויות קשורות.

הוראה בחינוך המיוחד 

כמורים לחינוך מיוחד מוסמכים לאבחון ASD, תוכלו לעבוד עם תלמידים עם אוטיזם או לתמוך בתלמידים עם מגוון הפרעות אחרות, כולל ASD. עבודת הוראה זו כרוכה בהתערבות התומכת בצרכים האישיים של התלמידים בתחומי למידה מרובים, לרבות התפקוד האקדמי, התפקוד החברתי-רגשי והתקשורתי והתפקוד העצמי. כמורים בחינוך המיוחד תידרשו להפגין גם תושייה ויוזמה על מנת שתוכלו להתאים את חומרי הלימוד לצרכים החינוכיים הספציפיים של כל אחד מהתלמידים שלכם.

ייעוץ חינוכי 

כיועצים חינוכיים בבית ספר בעלי הסמכה באבחון ASD, יהיה עליכם להעניק לתלמידים עם מוגבלות את הסיוע הנדרש להם ולבני משפחתם, על מנת לתת מענה לצרכים הייחודיים של תלמידים אלה ולסייע להם למצות את הפוטנציאל שלהם בבית הספר. כיועצים חינוכיים התומכים בתלמידים עם ASD אתם עשויים לייעץ למורים לגבי שיטות העבודה ודרכי הפעולה המומלצות שיתאימו לצרכים המיוחדים של התלמידים ובני משפחתם.

מחנכים, מומחים לבניית תוכניות לאוטיזם

כמחנכים שהם מומחים בבניית תוכניות למידה לאוטיסטים תוכלו לתמוך בבתי ספר בהם לומדים תלמידים עם ASD. אתם עשויים להשתתף בצוות הבינתחומי בבית הספר, להעניק שירותי ייעוץ ולהוביל התפתחות מקצועית.

כדי להפוך למומחים לבניית תוכניות לאוטיזם, אתם יכולים להיות בעלי תואר ראשון או תואר שני בקלינאות תקשורת, בחינוך, בפסיכולוגיה ובעבודה סוציאלית, ועם ידע וניסיון מיוחדים ב-ADS. כמומחים לבניית תוכניות לאוטיזם, ללקויות למידה ומוגבלויות אחרות, תוכלו להשתלב בעבודה במשרד החינוך, בארגונים המתמחים בטיפול באוטיזם או בבתי ספר או מוסדות המתמקדים בטיפול בתלמידים עם מוגבלויות.

בקריירה זו, כישורי שיתוף הפעולה הם המפתח למתן טיפול מקיף לתלמידים עם מוגבלות. בנוסף, יתכן שאחת המשימות הקריטיות שלכם תתמקד בהגברת המודעות וההסברה לטובת אנשים המתמודדים עם אוטיזם.

קלינאות תקשורת 

כקלינאי תקשורת יהיה לכם תפקיד מכריע בסיוע לפיתוח הלמידה של תלמידים עם ASD. עבודתכם תהיה כרוכה במניעה, בהערכה, באבחון ובטיפול בהפרעות דיבור, שפה, תקשורת חברתית, תקשורת קוגניטיבית ובעיות בליעה בקרב ילדים ומבוגרים.

המטרה העיקרית שלכם, כקלינאי תקשורת, תהיה להגביר את המיומנויות החברתיות והתקשורתיות של אנשים עם ASD כך שיוכלו לשפר את היכולת שלהם ליצור קשרים משמעותיים עם אנשים אחרים בחייהם.

כקלינאי תקשורת, ובמיוחד כבוגרי לימודי קלינאות תקשורת לחרדים, תסייעו לתלמידים לפתח נתיבי תקשורת ומיומנויות חברתיות שיאפשרו להם לבטא את הרצונות והצרכים שלהם ולהשתתף במידת האפשר במסגרות של בית הספר והקהילה.

אם עשיתם זה עתה הסבה לקלינאי תקשורת, קחו בחשבון שבקריירה החדשה שלכם אתם נדרשים להיות בעלי יכולות מעולות בתחום התקשורת הבינאישית, על מנת שתוכלו ללמד את המטופלים כיצד לתקשר עם אחרים בצורה הטובה ביותר.

לימודים לתארים מתקדמים והשפעתם על תחזית הקריירה שלכם

קריירות רבות בתחום האוטיזם עשויות לדרוש הסמכה נוספת או לימודים לתואר שני על מנת להבטיח שאתם אכן מוכנים היטב להשתלבות בתעסוקה בתחום זה.

השלמת לימודים בקורס לאבחון אוטיזם היא בעלת ערך במיוחד עבור קלינאי התקשורת, המחנכים והיועצים החינוכיים המעוניינים לחולל שינוי בחייהם של תלמידים עם ASD.

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע

אולי יעניין אותך גם?

ריפוי בדיבור (קלינאות תקשורת)

מהו ריפוי בדיבור?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
טיפול קלינאות תקשורת בילדים

מהי קלינאות תקשורת?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
מידע על אתר קלינאי

מחפשים קלינאי/ת תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם

מאמרים אחרונים

תוכן עניינים

מעוניינים בשיחת ייעוץ מקלינאי/ת תקשורת מומלץ באיזור שלכם? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם:

דילוג לתוכן