חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מהי קלינאות תקשורת?

תוכן עניינים

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע

מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול המתאים להם לתואר בקלינאות תקשורת

קלינאות תקשורת היא תחום טיפולי שמסייע לילדים ולמבוגרים לשפר את כישורי הדיבור, השפה, התקשורת או הבליעה שלהם. גורמים שונים עשויים להשפיע על היכולת של האדם לדבר או לתקשר ביעילות, וכאן נכנסים לתמונה קלינאי התקשורת. אנשי מקצוע אלה למדו והוכשרו במיוחד כדי שיוכלו לטפל באנשים המתמודדים עם מגוון הפרעות תקשורת ודיבור, הנובעים מסיבות שונות, ולשפר את מיומנויות התקשורת ואיכות החיים שלהם.

כדי להיות מועמדים מתאים לניהול קריירה בתחום קלינאות תקשורת, לא די לעמוד בתנאי הקבלה ללימודי קלינאות תקשורת ובקבלת תואר אקדמי שיצייד אתכם בכל הידע הנדרש כדי לעסוק בתחום!

ברור שהמועמדים הטובים ביותר לעיסוק בתחום זה הם אמנם אלה שרכשו לפחות תואר ראשון בקלינאות תקשורת, אבל המועמדים הטובים במיוחד הם אלה שמשתוקקים לחולל שינוי בחייהם של אחרים, שניחנים באישיות טיפולית, שהם סקרניים, אמפתיים, בעלי כושר הסתגלות ויכולת התקשרות טובה.

קלינאות תקשורת: מהי?

קלינאות תקשורת מציעה תוכנית טיפולית שנועדה לשפר את היכולת של המטופלים לדבר ולהשתמש בכישורי השפה השונים.

בוגרי לימודי הפרעות בתקשורת יכולים להשתלב בעבודה טיפולית במגוון מסגרות, כולל מוסדות החינוך, מרפאות, מחלקת החינוך ברשות המקומית או בקליניקה פרטית, ולעזור לילדים או למבוגרים  להביע את המחשבות שלהם ולהבין מה שאנשים אחרים אומרים להם. טיפול על ידי קלינאי תקשורת יכול לשפר מיומנויות שונות כמו הזיכרון, היכולת לפתור בעיה כמו גם יכולת הבליעה.

קלינאי תקשורת לילדים ולמבוגרים מתכננים טיפולים הכוללים תרגולים שונים שיענו על הצרכים הספציפיים של כל מטופל. יש כאלה הזקוקים לעזרה בדיבור ובתקשורת, ואחרים הזקוקים לטיפול כדי שיצליחו לעבד ולהבין טוב יותר את השפה.

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע

בוגרים מספרים

"ללא ספק האתר עם הכי הרבה ידע על תואר בקלינאות והפרעות תקשורת"​

מה עושים אצל קלינאית תקשורת?

כל אדם שזקוק לעזרה כדי לשפר את קשיי הדיבור או השפה המאתגרים אותו, יכול להפיק תועלת מטיפול על ידי קלינאי תקשורת. אמנם, אין גיל שבו הכי נכון לקבל עזרה, אבל מחקרים מצאו שילדים המתמודדים עם קשיי דיבור ושפה שהתחילו את הטיפול מוקדם יותר, ומתרגלים אותו בבית עם אדם אהוב, זוכים להצלחה הגדולה ביותר.

קלינאי תקשורת למבוגרים או לילדים, יכולים לעזור לכל אדם עם הפרעת תקשורת ולשפר את מצבו ואת איכות החיים שלו, כמו:

  • שיפור כישורי השפה – כמו קידום ילדים הלומדים לדבר ולתקשר.
  • שיפור היכולת להשתמש בקול.
  • שיפור הבנת השפה, והגדלת ההבנה של מילים ושפה.
  • שיפור שטף הדיבור, כדי שהמטופל יוכל להשתמש בשפה בנוחות ובאופן המיטבי.
  • שיפור בהירות הדיבור וההבעה, כדי שהמטופל יוכל לתקשר ביתר קלות את מה שהוא רוצה להגיד ולהביע.

אם הרופא או המחנך חושד שהמטופל סובל מהפרעת תקשורת, הוא ימליץ על כמה בדיקות ראשוניות, כדי לקבוע את הגורם הבסיסי לבעיית התקשורת הספציפית. למשל, אם מדובר בילד שמתמודד עם בעיות בתקשורת, הרופא עשוי להפנות אותו לאודיולוג לשם בדיקת שמיעה. אם הבדיקה תקבע שהילד שומע היטב, יתכן שיומלץ על טיפול אצל קלינאי תקשורת.

למה כדאי ללמוד קלינאות תקשורת?

איך מתבצע הטיפול בקלינאות תקשורת?

בוגרי לימודי קלינאות תקשורת הם אנשי המקצוע שעוזרים למטופלים לשפר את היכולת שלהם לדבר ולהשתמש באופן המיטבי בשפה כדי לתקשר היטב עם אחרים. סוג הטיפול המומלץ לכול אחד מהמטופלים תלוי במספר גורמים, כמו:

  • גיל המטופל
  • מצבו הבריאותי של המטופל
  • אתגרי הדיבור והשפה אתם מתמודד המטופל

כל טיפול בהפרעת תקשורת מתחיל באבחון שמטרתו לגלות את מוקד הבעיה ומתבצע לרוב על ידי בוגרי תואר שני בקלינאות תקשורת ופסיכולוגים התפתחותיים. קלינאי התקשורת יבחר מתוך מגוון של גישות וסוגי טיפול בקלינאות תקשורת, את גישת הטיפול המתאימה ביותר למטופל לפי ממצאי האבחון שלו.

 

מתי נפנה לטיפול בקלינאות תקשורת?

 

קלינאות תקשורת יכולה להועיל לכל מי שמתמודד עם הפרעת תקשורת, כולל אנשים עם לקות שמיעה או עם מצב בריאותי המקשה על הבליעה. קלינאות תקשורת עוזרת לאתגרי תקשורת רבים, כגון:

אפזיה (Aphasia): מצב זה מתפתח לעתים קרובות לאחר שבץ או פציעה הפוגעת באזור המוח שמעבד את השפה. פגיעה זו יכולה להקשות על הקריאה, הכתיבה, הדיבור והבנת השפה.

אפרקסיה (Apraxia): מצב שגורם לבעיות בקריאה, בכתיבה, בבליעה ובמיומנויות מוטוריות שונות. אנשים המתמודדים עם אפרקסיה יודעים מה הם רוצים להגיד אבל מתקשים להפיק את המילים.

הפרעת ביטוי (Articulation): מצב שבו קיים קושי לבטא ולהפיק צלילי מילים מסוימים. למשל, החלפת צליל אחד בצליל אחר כמו אמירת ׳ביון׳ במקום ׳בלון׳, או ׳סה׳ במקום ׳זה׳.

הפרעות תקשורת קוגניטיביות (Cognitive-communication): נזק במוח באזור השולט על החשיבה עלול לגרום לקושי בתקשורת. מצב זה עשוי לגרום לבעיה בהקשבה, בדיבור, בזיכרון וביכולת לפתור בעיות.

דיסארתריה (Dysarthria): מצב זה קורה כשיש חולשה בשרירים השולטים בדיבור, והוא עלול להיגרם בעקבות שבץ מוחי, טרשת נפוצה, טרשת צדדית אמיוטרופית (Aamyotrophic lateral sclerosis), או להפרעות אחרות במערכת העצבית. דיסארתריה יכולה לגרום לדיבור איטי או לא ברור.

הפרעות הבעה (Expressive): הפרעה זו קשורה לשבץ מוחי או לאירוע נוירולוגי אחר, לעיכוב התפתחותי ולאובדן שמיעה. מצב זה מקשה על הפקת המילים או העברת המחשבות בדיבור.

הפרעות שטף (Fluency): מצב של גמגום, שבו הדיבור נקטע או חסום, או דיבור עמוס כשהמילים מתמזגות זו בזו במהירות – הם הפרעות בשטף הדיבור המשבשות את המהירות, הזרימה וקצב הדיבור.

הפרעות קליטה (Receptive): מצב שבו האדם נראה כאילו הוא לא מעוניין בשיחה, אוצר המילים שלו מוגבל או שהוא מתקשה לעקוב אחר הנחיות. מצב של הפרעות קליטה גורם לקושי להבין או לעבד את מה שאנשים אחרים אומרים.

הפרעות תהודה (Resonance): מצבים שונים, כמו חיך שסוע או שקדים נפוחים משפיעים על מבנה הפה והאף ועלולים לגרום להפרעות תהודה. מדובר במצב בריאותי המשפיע על חללי הפה האף שיכול לחסום את זרימת האוויר ולשנות את הרעידות שעוזרות לשמוע צלילים.  

8 עובדות שישכנעו אתכם ללמוד קלינאות תקשורת

יתרונות הטיפול בקלינאות תקשורת

טיפול על ידי קלינאי או קלינאית תקשורת מציע מספר יתרונות, וביניהם:

  • שיפור ההערכה העצמית
  • הגברת העצמאות
  • שיפור היכולת להבין ולהביע רעיונות, מחשבות ורגשות
  • חיזוק המוכנות של ילדים צעירים לבית הספר
  • שיפור האיכות הקולית בעת הדיבור
  • קידום כישורי השפה
  • שיפור התפקוד של מערכת הבליעה
  • שיפור איכות החיים

האם הטיפול באמת עובד?

התשובה הקצרה היא: כן! הטיפול על ידי קלינאי תקשורת הוכח כיעיל וכדרך שעזרה למיליוני אנשים בעולם לשפר את מיומנויות השפה והתקשורת שלהם.

לבסוף, אם אתם מחפשים קריירה מרתקת, מתגמלת ומגוונת, תוכלו להתחיל בבחירת המסגרת הלימודית המתאימה לכם, כמו:

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע

אולי יעניין אותך גם?

ריפוי בדיבור (קלינאות תקשורת)

מהו ריפוי בדיבור?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
טיפול קלינאות תקשורת בילדים

מהי קלינאות תקשורת?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
מידע על אתר קלינאי

מחפשים קלינאי/ת תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם

מאמרים אחרונים

תוכן עניינים

מעוניינים בשיחת ייעוץ מקלינאי/ת תקשורת מומלץ באיזור שלכם? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם:

דילוג לתוכן