חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לימודי הפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע

מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול המתאים להם לתואר בקלינאות תקשורת

כל מה שחשוב לדעת על לימודי הפרעות קשב וריכוז

רוצים להתמחות בטיפול בהפרעות קשב וריכוז – ADHD (Attention Deficit / Hyperactivity Disorder)? הגעתם למקום הנכון! המשיכו לקרוא כדי לגלות את הדרך שתוביל אתכם לקריירה הממוקדת בטיפול בילדין ומבוגרים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז.

מהי הפרעת קשב וריכוז?

ADHD היא אחת ההפרעות הנוירו-התפתחותיות השכיחות ביותר בקרב ילדים. הפרעה זו מאובחנת בדרך כלל בילדות, ולעתים קרובות היא נמשכת גם לתוך הבגרות. לימודי תואר ראשון בקלינאות תקשורת עוסקים גם בהפרעת ADHD ובקושי של ילדים המתמודדים עם הפרעות אלה להתנהל בתשומת לב ולשלוט בהתנהגויות האימפולסיביות שלהם.

למי מתאים קורס לימודי קשב וריכוז?

תעודת הסמכה בלימודי הפרעות קשב וריכוז מציעה לכם קריירה מתגמלת מאוד שתאפשר לכם להשפיע על אחרים וליצור שינוי משמעותי בחייהם. קורס לימודי הפרעת קשב וריכוז עשוי להתאים לכם במיוחד, אם אתם:

בעלי תואר בלימודי קלינאות תקשורת או בלימודי הפרעות בתקשורת; מאמנים מקצועיים המעוניינים להרחיב את היקף הפעילות ולסייע גם לילדים ולמבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז; או אנשי מקצוע בתחום רלוונטי לעולם הטיפולי, כמו פסיכולוגיה, חינוך או ייעוץ, ומעוניינים לרכוש כלים גם בתחום ה-ADHD כדי להעמיק את הידע המקצועי שלכם.

 

קורס קשב וריכוז עשוי להתאים גם להורים המתמודדים עם ילדים הלוקים ב-ADHD ומעוניינים לקבל מידע ולהצטייד בכלים שיעזרו להם לעזור לילדיהם.

הלימודים בקורס קשב וריכוז מעניקים לסטודנטים הכשרה מעמיקה המציידת אותם בידע תיאורטי, בארגז כלים רלוונטי ובהבנה מקיפה בתסמינים של הפרעות קשב וריכוז ובדרכי ההתמודדות עם האתגרים הקשורים להפרעות אלה. בסיום הלימודים תהיו זכאים לקבל תעודה המעידה על ההכשרה וההתמחות שלכם בהפרעות קשב וריכוז ותוכלו לטפל בילדים ומבוגרים.

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע

בוגרים מספרים

"בזכות היועצים של 'קלינאי' הצלחתי להשתלב בלימודי תואר ראשון בקלינאות תקשורת במסלול שהכי מתאים לי"​

מה לומדים בקורס ללימודי הפרעות קשב וריכוז?

תוכנית הלימודים להכשרת מטפלים במבוגרים ובילדים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז, כוללת בדרך כלל נושאים, כמו:

  • התסמינים המאפיינים הפרעות קשב וריכוז
  • סוגי האבחונים המשמשים לקביעה שאכן מדובר ב-ADHD
  • דרכים לבניית תוכנית טיפולית מותאמת לממצאי האבחון
  • אסטרטגיות ושיטות המסייעות ליישום תוכנית הטיפולים, כמו: טיפול במגע (כמו שיאצו או רפלקסולוגיה), גישות לאיזון הקשב באמצעות תנועה הלקוחה מתחום הקינסיולוגיה (Kinesiology).

סימנים ותסמינים להפרעות קשב וריכוז

במסגרת לימודי הפרעת קשב וריכוז תלמדו גם על הסימנים והתסמינים שעשויים להעיד על כך שהילד מתמודד עם ADHD. באופן כללי, זה די נורמלי שילדים מתקשים בשלב זה או אחר בילדות להתרכז או להתנהג כראוי.

עם זאת, ילדים עם הפרעת קשב וריכוז לא מצליחים, גם כשהם מתבגרים, להשאיר מאחוריהם את ההתנהגויות החריגות הללו והתסמינים ממשיכים להתקיים ולפעמים אף מחמירים תוך שהם גורמים לקשיים שונים בלימודים, בבית או במפגשים עם חברים.

תסמינים ל- ADHD בילדים:

  • לשקוע לעתים קרובות לחלומות בהקיץ
  • לשכוח או לאבד דברים פעמים רבות
  • להשתולל, להתפתל או להתפרע
  • לדבר הרבה יותר מדי
  • לטעות באופן רשלני או להסתכן ללא סיבה
  • להתקשות לעמוד בפיתויים
  • להתקשות לעמוד בתור
  • להתקשות להסתדר עם אחרים

 

הפרעת קשב וריכוז יכולה להופיע ב-3 דרכים שונות, תלוי בסוגי התסמינים הבולטים ביותר שהאדם מפגין.

האדם נראה בעיקר לא קשוב: לאדם קשה לארגן את המשימה או לסיים אותה, הוא מתקשה לשים לב לפרטים או לעקוב אחר הוראות או אחרי השיחה. דעתו מוסחת בקלות או שהוא שוכח פרטים הקשורים לשגרה היומיומית שלו.

האדם נראה בעיקר היפראקטיבי-אימפולסיבי: האדם מרבה לקשקש ולדבר. קשה לו לשבת בשקט לאורך זמן, למשל בזמן הארוחה או בעת הכנת שיעורי הבית. ילדים צעירים יותר עשויים להתרוצץ, לקפוץ או לטפס ללא הרף.

האדם הוא אימפולסיבי וחסר מנוחה, עלול להפריע לאחרים ללא הרף, לחטוף דברים מאנשים או להתחיל לדבר כשזה לא מתאים. הוא גם מתקשה להמתין לתורו או להקשיב להנחיות. אדם עם אימפולסיביות מועד יותר מאחרים לתאונות ולפציעות.

האדם נראה עם תסמינים משולבים: לפעמים, הוא מפגין באותה מידה תסמינים משני הסוגים שהוזכרו למעלה.

מכיוון שהתסמינים יכולים להשתנות עם הזמן, גם הנראות של תסמיני ה-ADHD עשויה להשתנות עם הזמן.

הגורמים להפרעות קשב וריכוז

מדענים חוקרים את הגורמים ואת גורמי הסיכון האפשריים, במאמץ למצוא דרכי טיפול טובות יותר שיאפשרו לאדם לנהל ולהפחית את הסיכוי לסבול מהפרעת קשב וריכוז.

אמנם הגורמים וגורמי הסיכון הללו עדיין לא ידועים, אבל מחקרים עדכניים מראים שלגנטיקה יש תפקיד חשוב. בנוסף לגנטיקה, מדענים חוקרים גם גורמים אפשריים וגורמי סיכון אחרים, כמו:

  • פגיעת מוח
  • חשיפה לסיכונים סביבתיים (כמו עופרת) במהלך ההריון או בגיל צעיר
  • שימוש באלכוהול ובטבק במהלך ההריון
  • לידה מוקדמת
  • משקל לידה נמוך

 

המחקר אינו תומך בדעות פופולריות לפיהן הפרעת קשב וריכוז נגרמת מאכילת מזונות ממותקים, מצפייה מרובה מדי במסכים, הורות או מגורמים חברתיים וסביבתיים (כמו עוני או משפחה לא מתפקדת).

עם זאת, יתכן שדברים אחרים, בנוסף לאלה שהוזכרו למעלה, עשויים להחמיר את התסמינים, במיוחד בקרב אנשים מסוימים. אבל לחוקרים אין עדויות חזקות מספיק כדי שיוכל להסיק שאכן אלה הם הגורמים העיקריים להפרעות קשב וריכוז.

אבחון קשב וריכוז

האבחון שמוביל להחלטה שהילד אכן לוקה בהפרעת קשב וריכוז מורכב ממספר שלבים. עם זאת, אין מבחן אחד ויחיד לאבחון הפרעות קשב וריכוז בילדים, והפרעות רבות אחרות (כמו בעיות שינה, חרדה, דיכאון וסוגים של לקויות למידה, עשויות להפגין תסמינים דומים לתסמיני ה-ADHD.

אחד השלבים בתהליך האבחון מתמקד בבדיקה רפואית, כולל בדיקות שמיעה וראייה. זאת כדי לשלול הפרעות אחרות שהתסמינים שלהם דומים לתסמיני הפרעות קשב וריכוז.

אבחון ADHD כולל קבלת מידע על ההיסטוריה של הילד מההורים, מהמורים ולעיתים מהילד עצמו, ובדיקת רשימת התסמינים (מעין צ׳קליסט), שתאפשר למאבחן לדרג את תסמיני הפרעות הקשב והריכוז שמציג המטופל. לדוגמה: טווח קשב קצר, במיוחד למשימות פחות חשובות או היפראקטיביות שיכולה להיות פיזית, מילולית ו/או רגשית.

טיפולים בהתאם לממצאי האבחון

גישות וסוגי טיפול בקלינאות תקשורת עם התמחות ב-ADHD, ישתנו ממטופל למטופל. אבל ברוב המקרים הטיפול בילדים עם ADHD משלב תרופות עם טיפול התנהגותי, כאשר קו הטיפול הראשוני לילדים בגיל 5-4, מתחיל ללא תרופות ומתמקד יותר בטיפול ההתנהגותי המשולב גם בהדרכת ההורים.

הטיפול המתאים ביותר למטופל תלוי בו ובמשפחתו. תוכנית טיפולית טובה אמורה לכלול ניטור צמוד ומעקבים (follow-ups) לשם ביצוע שינויים במידת הצורך, לאורך כל ההליך הטיפולי.

ניהול התסמינים ושמירה על בריאות הילד

שמירה על הבריאות חשובה לכלל הילדים, אבל חשובה על אחת כמה וכמה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. בנוסף לטיפול ההתנהגותי ולתרופות, הקפידו על אורח חיים בריא (תזונה נכונה ופעילות גופנית), שיוכל להקל על התמודדות הילד עם תסמיני ה-ADHD!

אפשרויות תעסוקה של מטפלים ב-ADHD

אז למה כדאי ללמוד קלינאות תקשורת ולעבור הכשרה כמומחים לטיפול ב-ADHD? אחרי הכול בקריירה זו תוכלו להשתלב בעבודה במסגרות עבודה שונות ומגוונות, כמו: בחינוך הפורמלי (גני ילדים ובתי ספר) והבלתי פורמלי (למשל, במסגרות סיוע המוצעות על ידי מחלקת החינוך ברשות המקומית), במרפאות או בקליניקה פרטית עצמאית, בייעוץ למחלקות משאבי אנוש בענפי התעשייה השונים, בהדרכה, במחקר ובהוראה במוסדות להשכלה גבוהה ועוד.

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע

אולי יעניין אותך גם?

ריפוי בדיבור (קלינאות תקשורת)

מהו ריפוי בדיבור?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
טיפול קלינאות תקשורת בילדים

מהי קלינאות תקשורת?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
מידע על אתר קלינאי

מחפשים קלינאי/ת תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם

מאמרים אחרונים

תוכן עניינים

מעוניינים בשיחת ייעוץ מקלינאי/ת תקשורת מומלץ באיזור שלכם? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם:

דילוג לתוכן