חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

באיזה גיל תינוקות מתחילים לדבר?

תוכן עניינים

  • לפני שהתינוקות לומדים לדבר בשפת האם, נניח עברית, הם מפטפטים ומשתעשעים תוך כדי משחק עם הצלילים שהם מפיקים בקולם. תופעה זו היא דיבור של תינוקות, והיא נשמעת באופן דומה על ידי התינוקות בכול העולם.

מתי תינוקות מתחילים לדבר?

״מתי יתחיל התינוק שלי להשמיע את המלים הראשונות שלו?״, אתם תוהים. ובכן, התינוק לומד לדבר בשלוש השנים הראשונות לחייו, תוך כדי מעבר דרך מספר אבני דרך קריטיות, בתהליך שבו מוחו הולך ומתפתח במהירות. תהליך התפתחותו של הדיבור, תלויה בכישורי השיחה שלכם עם התינוק ובכישורים שלו עצמו.

׳הדיבור׳ הראשוני שלו אינו מילולי והוא מתרחש מיד לאחר הלידה. לדוגמה, התינוק שלכם מעווה את פניו, בוכה ומתפתל על מנת לבטא מגוון של רגשות או צרכים פיזיים כמו:

  • פחד
  • רעב
  • תסכול
  • או עומס חושי

הורים טובים אמורים ללמוד להקשיב לתינוק ולדעת לפרש את סוגי הבכי השונים של הבייבי שלהם.

לגבי השאלה, ״מתי התינוק שלי יתחיל להגיד את המילים הראשונות והקסומות האלה?״ התשובה משתנה מאוד מתינוק אחד למשנהו. אבל אם אתם חושדים שהתינוק שלכם פיספס את אחת מאבני הדרך שיעצבו את התפתחות הדיבור שלו, דברו עם רופא הילדים והביעו את החשש מפני עיכוב שפתי או איחור בדיבור, עליהם נרחיב בהמשך.

אבני הדרך להתפתחות הדיבור והשפה

דיבור תינוקות בגיל 3-0 חודשים 

בגיל 3 חודשים התינוק מקשיב לקולכם ולנאמר בסביבתו, הוא צופה בפנייכם כשאתם מדברים ומסב את פניו לעבר קולות אחרים שהוא שומע כמו מוסיקה או דיבור שנשמע ברחבי הבית.

הדיבור של התינוק בגיל זה נעשה באמצעות בכי. הקשבה לצלילי הבכי השונים מאפשרת להבין מה התינוק אומר, למשל: בכי מנדנד עשוי להעיד על אי נוחות בגלל החיתול המלוכלך; צרחה חדה יכולה להעיד על רעב. ככל שהתינוק יגדל ויתפתח, כך גם מגוון הצלילים שישמיע ילך ויגדל.

בגילאים אלה יש תינוקות שמעדיפים את צליל קולה של האישה על פני הגבר, ויש כאלה שמעדיפים להקשיב למוסיקה ששמעו כשהיו ברחם.

בתום שלושת החודשים, התינוקות מתחילים להשמיע המיות הנשמעות כמו צלילי שמחה מעודנת שחוזרים על עצמם.

לפי קלינאי תקשורת לילדים, כשהתינוק בן 4 חודשים, הוא מסוגל להבחין בהבדלים דקים של צלילי הברות, כמו מה לעומת נה.

דיבור תינוקות בגיל 6 חודשים

בגיל זה התינוק מתחיל לפטפט ולהשמיע צלילים שונים. למשל, הוא אומר: בא-בא או דה-דה. בסוף תקופה זו או בתחילת החודש השביעי, התינוק עשוי להגיב לשמו, לזהות את שפת האם ולהשתמש בקולו כדי לתקשר ולספר אם הוא שמח, נרגש וכו׳.

לפעמים, הורים ממהרים לפרש את צלילי ה׳בא-בא׳ כאילו התינוק קורא: ׳אבא!׳, אבל האמת היא שקשקושי ההברות בגיל זה הם עדיין אקראיים ואין מאחוריהם משמעות או הפגנה של הבנה כלשהי.

דיבור תינוקות בגיל 9 חודשים 

כעת התינוק מסוגל להבין מספר מילים בסיסיות כגון: ׳לא׳ או ׳ביי ביי׳. התינוק מתחיל גם להשתמש במגוון רב יותר של עיצורים, צלילים וגווני קול.

דיבור תינוקות בגיל 18-12 חודשים

עד גיל שנה, רוב התינוקות יודעים להגיד מילים פשוטות כמו ׳אמא׳ ו׳אבא׳, והם יודעים עכשיו בדיוק מה הם אומרים. התינוק מגיב (או לפחות מבין גם אם אינו מציית) על בקשות חד פעמיות וקצרות של ההורים, כמו: ׳לא לגעת, בבקשה׳.

דיבור תינוקות בגיל 18 חודשים

בגיל זה התינוק מסוגל להגיד כמה מילים פשוטות, ויכול גם להצביע על אנשים, חפצים וחלקי גוף כשאת מציינת את שמם. התינוק יכול לחזור על מילים או צלילים שהוא שומע שאתם אומרים, כמו המילה האחרונה במשפט שאמרתם. אבל לפעמים, הוא מוותר על העיצור האחרון במילה, ועשוי להגיד: ׳כל׳ במקום ׳כלב׳ או ׳יות׳ במקום ׳אטריות׳.

דיבור תינוקות בגיל שנתיים 

עד גיל זה התינוק עשוי לשזור יחדיו כמה מילים וליצור משפט קצר בן שתיים עד ארבע מלים, כמו ׳ביי ביי אבא׳ או ׳לי מים׳. הוא גם לומד שהמילים מייצגות לא רק את העצמים עצמם כמו ׳צלחת׳, אלא גם רעיונות מופשטים כמו ׳שלי׳. 

דיבור תינוקות בגיל 3 שנים 

כשהתינוק מגיע לגיל 3, אוצר המילים שלו מתחיל להתרחב במהירות רבה. משחקים ב׳נדמה לי׳ מדרבנים את התפתחות ההבנה של השפה המופשטת והסמלית כמו ׳עכשיו׳, ׳שמח׳, ׳עצוב׳ או מושגים הנוגעים למרחב כמו ׳פנימה׳ או ׳החוצה׳.

אוטיזם / הפרעת קשב וריכוז – והפרעות דיבור

שתי התופעות – אוטיזם והפרעת קשב וריכוז – עשויות בתחילת הדרך להיראות דומות זו לזו. ילדים עם אחד המצבים הללו יכולים להיתקל בבעיות כמו: התמקדות, אימפולסיביות או קשיי תקשורת. ילדים אלה עשויים להתקשות גם בלימודים ובמערכות יחסים. אך למרות שהם חולקים תסמינים רבים, מדובר בשני מצבים שונים:

  • הפרעות בספקטרום האוטיסטי הן סדרה של הפרעות התפתחותיות שעלולות להשפיע על עיכוב התפתחותי שפתי, על ההתנהגות, על האינטראקציות החברתיות ועל היכולת ללמוד.
  • הפרעת קשב וריכוז משפיעה על הדרך בה המוח גדל ומתפתח ועלולה לגרום, בין השאר, להפרעת תקשורת ולפעמים גם לעיכוב שפתי אצל ילדים.

אבחון אוטיזם – על ידי קלינאי/ת תקשורת לילדים

אם אתם חושדים שהתינוק שלכם סובל מהפרעת קשב וריכוז או מאוטיזם, שוחחו על כך עם הרופא, שבוודאי יפנה אתכם לקלינאי תקשורת שיוכל לאבחן את מצבו של הילד שלכם ולהציע טיפול מתאים.

אבחון אוטיזם מתחיל במענה על שאלון שאתם ממלאים כהוריו של הילד. בדרך כלל שאלון זה עוסק בהתנהגויות של הילד שהחלו כבר בגיל צעיר ועשויים להעיד על סימנים לאוטיזם.

בדיקות וכלי אבחון נוספים, המשמשים גם לאבחון אוטיזם אצל תינוקות, עשויים לכלול:

  • שאלונים נוספים
  • סקרים
  • רשימות תיוג (checklists)
  • ראיונות
  • וצפייה בפעילויות של הילד

אבחון הפרעת קשב וריכוז – על ידי קלינאי/ת תקשורת לילדים

אבחון קלינאי תקשורת במקרה של חשד להפרעת קשב וריכוז, יתמקד בחיפוש אחר דפוסי התנהגויות לאורך זמן, כמו:

  • נטייה להסחת דעת או לשכחה
  • אי מעקב אחר הוראות
  • קושי להמתין לתורו
  • קשקשנות יתר או התפתלות

המאבחן יבקש גם משוב מההורים, מהמורים או ממבוגרים אחרים המטפלים בילד.

אגב, גם במקרה של הפרעה בדיבור הבאה לביטוי בגמגום אצל ילדים, האבחון ייעשה על ידי קלינאי תקשורת. חשוב להבין שכמעט כל פעוט עובר שלב כלשהו של גמגום, כך שההורים לא צריכים להיכנס ללחץ. בדרך כלל אפשר להסתפק בהתייעצות עם רופא הילדים ובהמתנה עד שהגמגום יחלוף מעצמו.

ילד בן שנתיים לא מדבר

אין ספק שאיחור בדיבור בגיל שנתיים מעורר דאגה בקרב ההורים, זה יכול להתבטא בכמה אופנים:

  • הילד אומר רק כמה צלילים או מלים שוב ושוב ולא יכול להשתמש בדיבור כדי לתקשר יותר מצרכיו המידיים.
  • הילד לא יכול לבצע הוראות פשוטות.
  • גוון הקול של הילד יוצא דופן (קול צרוד או צליל המופק מהאף)

ילד בן 3 לא מדבר ברור

אם הילד שלכם בגיל 3, והוא לא משתמש בלפחות 200 מלים, לא מבקש דברים תוך ציון שמם, והדיבור שלו קשה להבנה – כדאי להתייעץ עם רופא הילדים, ולגשת לאבחון וטיפול אצל קלינאי תקשורת.

איחור בדיבור – מהו?

איחור בדיבור מתייחס לעיכוב בהתפתחות או בשימוש במנגנונים המייצרים את הדיבור. הדיבור, להבדיל מהשפה, הוא התהליך הממשי של השמעת הצלילים תוך שימוש באיברים ובמבנים בגוף כמו: הריאות, מיתרי הקול, הפה, הלשון, השיניים ועוד.

מהו עיכוב שפתי?

עיכוב בשפה הוא סוג של הפרעת תקשורת. עיכוב שפתי יכול להיות בעיה בקליטה, בהבעה או שילוב של שניהם.

האם הילד שלי סובל מתופעה של עיכוב שפתי?

יתכן שהילד שלך סובל מעיכוב שפתי אם הוא לא עומד באבני הדרך להתפתחות השפה לפי גילו, המצוינות למעלה. יתכן גם שהשפה שלו מתפתחת בקצב אטי יותר משאר הילדים בגילו.

מהם הגורמים לעיכוב שפתי?

העיכוב השפתי עשוי לנבוע ממספר גורמים, כמו:

  • לקות שמיעה – ליקוי שפתי נפוץ בקרב ילדים הסובלים מלקות שמיעה. אם הם לא שומעים את השפה, קשה להם ללמוד כיצד להפיק את צלילי המילים.
  • אוטיזם – לא כל הילדים שאובחנו כאוטיסטים סובלים גם מעיכובים בשפה. עם זאת, האוטיזם משפיע לעתים גם על התקשורת ועלול להתבטא גם בעיכוב שפתי.
  • מוגבלות שכלית – מגוון של מוגבלויות שכליות עלולות לגרום לעיכוב בשפה. לדוגמה – דיסלקציה או לקויות למידה.
  • בעיות עקב מצבים פסיכו-סוציאליים – עלולות לגרום לעיכוב בשפה. לדוגמה, הזנחה קשה בילדות המוקדמת עלולה להוביל לבעיות בהתפתחות השפה.

 

אולי יעניין אותך גם?

ריפוי בדיבור (קלינאות תקשורת)

מהו ריפוי בדיבור?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

קראו עוד »
טיפול קלינאות תקשורת בילדים

מהי קלינאות תקשורת?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

קראו עוד »

לימודי אבחון אוטיזם

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

קראו עוד »

אולי יעניין אותך גם?

ריפוי בדיבור (קלינאות תקשורת)

מהו ריפוי בדיבור?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
טיפול קלינאות תקשורת בילדים

מהי קלינאות תקשורת?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
מידע על אתר קלינאי

מחפשים קלינאי/ת תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם

מאמרים אחרונים

תוכן עניינים

מעוניינים בשיחת ייעוץ מקלינאי/ת תקשורת מומלץ באיזור שלכם? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם:

דילוג לתוכן