אוטיזם יכול להתבטא במגוון תסמינים ורמות של חומרה. האבחון המשמש לקביעת אוטיזם מתבסס לרוב על תצפיות המאפשרות לאבחן אינטראקציות חברתיות, כישורי תקשורת ודרכי התנהגות של הילד. המושג המקצועי המתייחס היום לאוטיזם הוא – ׳ליקוי על הקשת האוטיסטית׳ (DSA: Disorder Spectrum Autism) – הכולל בתוכו את כלל סוגי האוטיזם (כמו PDD,PSS-OS ואספרגר).
המאבחן, בין אם הוא פסיכולוג בתחום או בעל תואר בקלינאות תקשורת, עשוי להשתמש במגוון דרכים כדי לאבחן ליקוי על הקשת האוטיסטית, וביניהן:
- לצפות בילד לאורך זמן כדי לבחון את כושר השמיעה, הדיבור, השפה, רמת ההתפתחות וההתנהגות החברתית שלו.
- להציג בפני הילד אינטראקציות חברתיות ותקשורתיות מובנות כדי לדרג את הביצועים שלו.
- להיעזר בקריטריונים המצוינים במדריך DSM-5 (The Diagnostic and Statistical Manual of mental Disorders).
- לכלול מומחה נוסף לקביעת האבחון הסופי.
- להמליץ על בדיקות גנטיות כדי לזהות הפרעה גנטית כמו תסמונת Rett או תסמונת Fragile X.
אולי יעניין אותך גם
- סימנים לאוטיזם
- לימודי אבחון אוטיזם
- האם אוטיזם יכול לעבור בתורשה?
- טיפול באוטיזם והפרעת קשב וריכוז
- איך לזהות אוטיזם בגיל מוקדם?
גישות טיפוליות לילדים המתמודדים עם ליקוי על הקשת האוטיסטית
אין תרופת פלא לאוטיזם וגם אין גישה טיפולית אחת שמתאימה לכולם. במהלך השנים פותחו גישות שונות לטיפול בליקוי על הקשת האוטיסטית (ASD), שנועדו להפחית את התסמינים, לתמוך בהתפתחות ובלמידה, למקסם את הפוטנציאל האישי ולאפשר לילד לתפקד במיטבו במהלך חייו.
כדי להשיג את התוצאות הטובות ביותר האפשרויות, מטפלים עשויים לשלב בין גישות טיפוליות שונות כדי להשיג את התוצאות הטובות ביותר האפשריות; כמו גם להמליץ על התערבות מוקדמת כבר בגיל הרך שתוכל לעזור לילד עם ASD לרכוש ביתר הצלחה מיומנויות קריטיות בתחום החברתי, התקשורתי, התפקודי וההתנהגותי.
לאור מגוון גישות הטיפול וצרכי הילד המשתנים עם הזמן, חשוב לבחור בגישה הטיפולית הטובה ביותר עבור ילדכם. כדי לעשות זאת התייעצו עם אשת מקצוע, כמו רופאת הילדים או היועצת הבית ספרית.
6 גישות מרכזיות לטיפול בליקוי על הקשת האוטיסטית (ASD):
טיפולים המבוססים על התיאוריה ההתנהגותית
ניתוח התנהגות יישומי – ABA (Applied Behavioral Analysis), הוא גישה טיפולית מבוססת-ראיות הנשענת על תיאוריית הלמידה הביהביוריסטית ומשלבת היבטים הלקוחים מתחום החינוך, הפסיכותרפיה והעבודה הסוציאלית. גישה זו פועלת לפתרון בעיות התנהגותיות על ידי תמרון ומתן גמולים שנועדו לעודד את המוטיבציה של הילד לשפר את האינטראקציות החברתיות שלו, ללמוד מיומנויות חדשות, וליישם אותן במצבי חיים שונים
גישת ABA מתמקדת בדרך כלל בטיפולים בקשיים החברתיים, הלשוניים וההתנהגותיים הקשורים לאוטיזם במטרה להשיג התקדמות בהתנהגויות החיוביות והפחתת ההתנהגויות השליליות.
בעת יישום גישת ה-ABA, מטפלים עשויים להשתמש במספר טכניקות המשתמשות באסטרטגיות הכוללות הנחיה ועידוד המוטיבציה לחיזוק ולשיפור התפקוד התקשורתי:
- DTT (Discrete Trial Training) – מדובר בשיטת הוראה מובנית, ששימשה את טיפולי ה-ABA בשנות ה-60 של המאה הקודמת, ותפקידה היה ללמד את הילדים. בטכניקת זו המטפל מוביל את הילד דרך סדרת משימות מובנות שיכולה להועיל לילדים עם ליקוי על הקשת האוטיסטית.
- PRT (Pivotal Response Treatment) – גישה טיפולית זו מובנית פחות מהגישה של ה-DTT. הטיפול מתמקד במשחק ובפעילויות אחרות שהן חלק נורמלי מחייו של הילד. המטפל בגישה זו משתמש בתחומי העניין של הילד, ומסייע לו בהליך הלמידה, תוך מעקב אחר הפעילות שבוחר הילד עצמו. למעשה, המטפל לא יתחיל בפעילות עד שהילד יתחיל לגלות עניין ויתעסק בדבר בעצמו. לדוגמה, אם המטרה היא ללמד את הילד אותיות, המטפל עשוי להניח אבני משחק עם אותיות, ולאפשר לילד להחליט אם לגשת לאבני המשחק הללו מרצונו.
- ESDM (Early Start Denver Model) – גישה טיפולית זו, בדומה ל-PRT, משתמשת בפעילויות מבוססות משחק. עם זאת, בעת הצורך, המטפל עשוי להשתמש גם בצורות הוראה מסורתיות יותר כמו אלה המקובלות בגישות ה-ABA וה-DDT. גישת ה-ESDM מבוססת על טיפול התנהגותי בפעוטות עם ליקוי על הקשת האוטיסטית בגילאים שבין 48-12 חודשים. בגישה זו, ההורים והמטפלים משתמשים במשחק ובפעילויות כדי לבנות מערכות יחסים מהנות וחיוביות עם הילד, שמצדן יכולות לשפר את כישורי השפה ואת המיומנויות החברתיות והקוגניטיביות שלו. גישת ה-ESDM מבוססת על הבנת הלמידה וההתפתחות של ילדים כדי לבנות מערכות יחסים חיוביות.
לפי ה-ESDM, ההוראה מתרחשת במהלך הפעילויות והמשחקים הטבעיות היומיומיים, תוך שהיא מעודדת אינטראקציה ותקשורת. ניתן להשתמש ב-ESDM בבית, בקליניקה או בגן הילדים. הטיפול נעשה הן בקבוצות והן באופן אישי. המטפלים בשיטת ה-ESDM פועלים מתוך הבנה שמעורבות ההורים חיונית מאוד להתקדמות הילד שלהם, והם מקפידים להסביר להורים ולהדגים להם אסטרטגיות שונות שישמשו אותם במהלך התרגול הביתי.
תוכניות חינוכיות בסביבה הבית ספרית
ילדים עם ליקוי על הקשת האוטיסטית מגיבים בדרך כלל היטב לתוכניות חינוך מובנות. תוכניות מוצלחות הן אלה שבהם מעורב צוות של מומחים המגישים לילדים מגוון של פעילויות שנועדו לשפר את המיומנויות החברתיות, התקשורתיות וההתנהגותיות של הילדים. במקרים רבים, ילדים בגיל הרך המקבלים טיפולים חינוכיים אינטנסיביים מותאמים אישית, משתפרים ומתקדמים היטב.
גישת הטיפול החינוכי מאמינה שיש ללמד ילדים בסביבה מופחתת הגבלות שמתאימה ספציפית לילד המטופל. המשמעות היא שסביבת החינוך וההוראה צריכה:
- להיות מעוצבת באופן שיענה על הצרכים והכישורים הספציפיים של הילד.
- למזער הגבלות שימנעו מהילד גישה לחוויות הלמידה הרגילות.
- להשתמש בגישת הוראה המתאימה לתלמידים עם אוטיזם, שעשויות להתבצע באמצעות הדרכה אישית, הדרכה בקבוצה קטנה או הדרכה במסגרת הכיתה.
כדי שהסביבה החינוכית תתאים להוראת ילדים עם ליקוי על הקשת האוטיסטית, חשוב:
- ליצור סביבת למידה עם מינימום הגבלות שעלולות למנוע גישה לחוויות למידה ולאינטראקציות עם התלמידים האחרים.
- לעצב אסטרטגיה ספציפית שתתן מענה לצרכים ולמיומנויות הספציפיים של הילד.
- ליצור מטרה אישית.
- ליצור תוכנית ספציפית.
- ליצור שיתוף פעולה בין כל המחנכים והמטפלים בילד.
טיפולים מבוססים על משחקי רצפה עם הילד בגישת ה-Floortime
Floortime, הוא גישה טיפולית המבוססת על משחקי רצפה המתאימים לרמת ההתפתחות של הילד, תוך ניצול האינטראקציות המשחקיות כדי לבנות את נקודות החוזקה ותחומי העניין שלו. עקרון הליבה של גישת ה-Floortime דוגל ב׳הליכה בעקבות הילד׳.
גישת ה-Floortime מבוססת על מודל טיפולי מבוסס-DIR (Developmental Individual-difference Relationship), שפותח בשנות ה-80 של המאה הקודמת כדי לטפל בילדים עם מגוון עיכובים ובעיות התפתחות.
טיפולים משפחתיים
הטיפול המשפחתי דומה לטיפול שמציעה גישת ה-Floortime, כאשר בשיטה זו יכולים ההורים ובני משפחה אחרים ללמוד כיצד לשחק עם הילד המתמודד עם אוטיזם ולקיים איתו אינטראקציה בדרכים שונות, שיאפשרו לו ללמוד מיומנויות חיים יומיומיות שיקדמו את כישוריו החברתיים ואת יכולתו לנהל התנהגויות בעייתיות וליצור תקשורת חיובית עם אחרים.
טיפולים בשיטת ה-TEACCH המסתמכת על עקרונות ההוראה המובנית
עקרונות הליבה של שיטת ה-TEACCH (Treatment and Education of Autistic and Related Communication handicapped Children), כוללים: ארגון של הסביבה הפיזית, יצירת רצף צפוי של פעילויות, שימוש בפעילויות ויזואליות מובנות, הכנת לוחות זמנים ויזואליים ושמירה על שגרה לצד גמישות.
טיפולים פרא-רפואיים
טיפולים פרא-רפואיים מבוצעים על ידי אנשי מקצוע מומחים בגישות טיפול שונות, כמו קלינאות תקשורת וריפוי בעיסוק (הנחשבות לטיפולים הנפוצים יותר לטיפול בילדים עם ליקוי על הקשת האוטיסטית), ובנוסף גם פסיכולוגיה, פיזיותרפיה, טיפול באומנות, הידרותרפיה, טיפול במוזיקה או רכיבת סוסים טיפולית.






