חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הפרעות דיבור ומחלות במערכת העצבים

תוכן עניינים

הפרעות בדיבור וקשיי הבעה אצל מבוגרים נגרמים בין השאר בשל מחלות נירולוגיות – מחלות במערכת העצבים, מחלות כרוניות קשות או בשל נטילת תרופות חזקות. רוב המטופלים הסובלים מכך הם אנשים מבוגרים וקשישים אך לא רק.

חולשת שרירים בכלל וחולשה בשרירי הפנים בפרט היא תופעת לוואי המאפיינת מטופלים הסובלים ממחלות נירולוגיות קשות כמו פרקינסון, אלצהיימר ושבץ. מצבים רפואיים אלה מחלישים את שרירי הפנים והלעיסה וכן את שריר הלשון עד כדי קושי ממשי בהפעלתם. הדבר משפיע כמובן על איכות החיים של המטופלים ובעיקר על יכולתם לתקשר עם אחרים ולהביע את עצמם.

מה קורה לגוף לאחר פגיעה עצבית קשה?

לאחר פגיעה עצבית קשה המטופלים עלולים לסבול מהפרעות בדיבור ומקשיי הבעה. הפרעות אלה נובעות גם מפגיעה קוגניטיבית שהיא תוצר לוואי של מחלות נירולוגיות, וגם משיתוק, חולשת שרירים ופגיעה בקואורדינציה שהם תוצאה של  פגיעה מִבנית במוח ובמערכת העצבים.

אין מדובר רק בהפרעות בדיבור, במיומנויות שפה קוגניטיביות ובקשיי הבעה. פגיעה עצבית קשה יכולה לבוא לידי ביטוי גם בבעיות בליעה, ביכולת להניע את שרירי הלסת והפה וביכולת להשמיע קול. בכל המקרים הללו המטופלים לא יצליחו להביע את עצמם ולדבר בבירור. חוסר יכולתם של המטופלים לתקשר את מצוקותיהם ולהביע את עצמם ואת החששות, הדאגות והחרדות אשר למצבם הבריאותי והסיכויים להחלמתם עלולים לדרדר את מצבם עוד יותר ולהשפיע לרעה על מחלתם.

מהם קשיי התקשורת הנפוצים אצל המטופלים?

מטופלים הסובלים מפגיעה מתמשכת במערכת העצבים יחווּ בחלוף הזמן הידרדרות ביכולתם לתקשר ולהביע את עצמם בד בבד להידרדרות במצבם הגופני. הפרעות הדיבור שלהם יכללו הפרעות הגייה וקושי בהפקה נכונה של צלילים; הפרעות בשטף הדיבור, בליעת מילים, חסימת מילים או דיבור מהיר ולא ברור; דיסארתריה הנגרמת משיתוק בפנים או מחולשת שרירי הפנים ומתבטאת בדיבור איטי או חלש מאוד; ואפזיה המקשה על המטופלים להביע את עצמם ולהבין אחרים.

לפגיעה הקוגניטיבית יש חלק מהותי בהפרעות הדיבור ובקשיי ההבעה. חוסר יכולתם של המטופלים להתרכז, להתמקד ולשלוט במיומנויות הארגוניות שלהם וכן אובדן הזיכרון עלולים לפגום ביכולתם לגבש מילים ומשפטים ברורים, בהירים ומובנים. גם הפגיעה האנטומית בשרירי הפנים, הלסת והלשון מקשה על הבעתן התקינה של המילים. חוסר היכולת לבלוע היטב בשל חולשת הלשון והשרירים עלולה לגרום להצטברות רוק בפה ולדיבור לקוי.

נטילת תרופות ותופעות הלוואי שלהן

פעמים רבות רופאים מעודדים מטופלים הסובלים ממחלות נירולוגיות ממושכות ואף ממחלות כרוניות קשות אחרות, ליטול תרופות חזקות לאורך זמן. אף שיש בתרופות הללו תועלת בהפחתת תסמיני המחלה ובשימור איכות החיים של המטופלים, הן עלולות לגרום לתופעות אחרות – לעיתים קשות – המשפיעות על יכולות הדיבור שלהם.

יש תרופות ששימוש ממושך ותדיר בהן גורם ליובש בפה; יש תרופות מדללות דם המסכנות את המטופלים בדימומים מסוכנים בחלל הפה; יש תרופות המדכאות את המערכת החיסונית ועלולות לגרום לזיהומים בגוף בכלל ובחלל הפה בפרט.

טיפול נכון בהפרעות הדיבור ובקשיי ההבעה

ההתמודדות עם קשיי הדיבור וההבעה של מטופלים הסובלים מפגיעות עצביות חמורות, מחייבת עבודה אינטנסיבית עם קלינאי תקשורת מיומן. גם התמודדות עם תופעות הלוואי המזיקות של התרופות – הזיהומים בחלל הפה והדימומים המסיביים – מחייבת סיוע מקצועי וטיפול של מומחה ברפואת הפה הבקיא במצבם הרפואי של המטופלים ויודע איך נכון לטפל בהם. התמדה בתהליכים הטיפוליים תקל את תסמיני המחלה, תטפל בקשייהם הגופניים של המטופלים, תסייע להם לתקשר עם אחרים ולהביע את עצמם ותשפר רבות את הרגשתם.

אולי יעניין אותך גם?

ריפוי בדיבור (קלינאות תקשורת)

מהו ריפוי בדיבור?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
טיפול קלינאות תקשורת בילדים

מהי קלינאות תקשורת?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
מידע על אתר קלינאי

מחפשים קלינאי/ת תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם

מאמרים אחרונים

תוכן עניינים

מעוניינים בשיחת ייעוץ מקלינאי/ת תקשורת מומלץ באיזור שלכם? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם:

דילוג לתוכן