חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קלינאות תקשורת אצל מבוגרים – כמה העבר משפיע על הדיבור?

תוכן עניינים

מומחים אשר עוסקים בתחום של קלינאות תקשורת אצל מבוגרים, מטפלים ברבדים רבים הקשורים לדיבור, הבנה, הבעה ועוד. בשלב הראשון הם מבצעים אבחון מדוקדק כדי לעלות על הבעיה הספציפית שממנה סובל כל אחד מהלקוחות שמגיע לטיפול. הוא מבצע אתו כמה תרגילים כדי לקבל אומדן של מצבו בתחום התקשורת. במהלך השיחה מקבל קלינאי התקשורת גם מידע לגבי מצבו הרפואי בעבר ובהווה. יש כמה נושאים שהם אקוטיים כמו אם הוא עבר אירוע מוחי, אם הוא סובל מאובדן שמיעה, אם בעבר או גם כעת הוא סובל מגמגום, הפרעות תקשורת ועוד.

כאשר איש המקצוע מסדר את כל חלקי הפאזל לגבי כל מטופל, הוא מבין היכן קיימות הבעיות וממה הן נובעות ובהתאם לכך הוא מתווה את הדרך הטיפולית שתהיה האפקטיבית ביותר עבורו.

נושא התקשורת הבין אישית הוא נדבך חשוב בהתנהלות של כל אדם. רבים סוחבים סיפור אישי קשה מהעבר אשר מלווה אותם מתקופת הילדות ומשפיע עליהם באופן מהותי ביותר מאז ועד היום. כמו לדוגמה אדם שגמגם בילדותו וחבריו צחקו עליו, הפגיעה ברגשותיו משפיעה עליו עד היום גם כאשר הוא אדם מבוגר, הן אם הוא עדיין מגמגם וגם אם חל שיפור משמעותי במצבו. כאשר הוא מסביר לגורם המקצועי בתחום קלינאות תקשורת את השתלשלות העניינים ואת מצבו היום, קל לקלינאי התקשורת  הרבה יותר לתהות על הבעיה ולטפל בה באופן הנכון ביותר.

קלינאות תקשורת בעידן החדש

בשנים האחרונות הגורמים המטפלים מסוגלים לתת מענה לבעיות שונות הקשורות לשפה, לאופן ההגיה, לדיבור ולהבנת הנשמע וזאת כיוון שפותחו שיטות אפקטיביות חדשות למטרה זו. מומחי קלינאות תקשורת מודעים היטב להשלכות של אירועים מוחיים, תרחישים נוירולוגיים, תסמונת דאון, טראומת ראש, בעיות בזיכרון, קודי בפתרון בעיות, התפתחות מוחית לא תקינה ועוד. ולכן הם מבצעים את הטיפולים הייעודיים לכל אדם על פי האבחון שלו. זאת תוך התחשבות בכל הגורמים הסביבתיים. מקרים כמו צרידות יוצאת דופן, דיבור איטי והפרעות נוספות קשורות בדרך כלל לעבר אשר משפיע מאד על ההבנה ובעיקר על הדיבור בהווה.

הפרעות תקשורת שונות

כאשר אדם אינו קולט כראוי את השפה שנאמרת לו על ידי האנשים שמסביבו, הוא לא יודע גם לדבר באופן הנכון. הדבר נובע לעיתים מבעיות הקשורות לשמיעה כיוון שהוא מאבד אותה לאט לאט. כאשר האדם אינו מבין את הנאמר, יש צורך לשפר מצד אחד את ההבנה ואת התקשורת ומצד שני לשפר את יכולות הדיבור שלו על פי סוג ההפרעה הקיימת. מומחי קלינאות תקשורת מבצעים תרגול של אופן ההגיה הנכונה של העיצורים ושל האותיות השונות, כדי שעם הזמן ההגיה תותאם וכך גם יבינו הרבה יותר טוב אדם זה.

קיימות גם הפרעות תהודה אשר הן תוצרים של הפרעות נוירולוגיות שונות, חך שסוע, שקדים נפוחים ועוד. התהודה מושפעת מהחסימה אשר נוצרת בזרימת האוויר בחלל הפה או האף ועקב כך התנודות הללו משפיעות על איכותו של הקול.

התמדה בקבלת הטיפולים

קלינאי תקשורת המשקיעים את כל מרצם במטופלים, פיתחו לאורך השנים שיטות חדשניות הכוללות הדרכה והכוונה של המטופל, תוך שימוש באביזרי עזר כמו משחקים, מוסיקה לחידוד השמע, אמצעים להדגשת אופן ההגייה הנכונה ועוד. בדרכים הללו הם עובדים עם המטופלים באופן עקבי בכל מפגש כדי שהדברים יחלחלו. ברוב המקרים יש שיפור אשר לפעמים קורה בצעדים קטנים ומדודים ולפעמים הוא קורה בצעדים גדולים, כאשר המטופל קולט את העניין ומצליח לבצע את השינויים הנדרשים בתקשורת שלו.

אולי יעניין אותך גם?

ריפוי בדיבור (קלינאות תקשורת)

מהו ריפוי בדיבור?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
טיפול קלינאות תקשורת בילדים

מהי קלינאות תקשורת?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
מידע על אתר קלינאי

מחפשים קלינאי/ת תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם

מאמרים אחרונים

תוכן עניינים

מעוניינים בשיחת ייעוץ מקלינאי/ת תקשורת מומלץ באיזור שלכם? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם:

דילוג לתוכן