חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איחור בדיבור בגיל שנתיים

תוכן עניינים

אם אתם מתקשים להבין את הדיבור של ילדכם בן השנתיים, כדאי לפנות לרופא הילדים כדי שיבדוק את מצבו. עיכוב בדיבור יכול להיות סימן מוקדם לבעיות התפתחותיות אחרות.

אמנם, כל ילד גדל ומתפתח בקצב שלו, אבל מסלול התפתחות הדיבור של פעוטות נוטה להיות צפוי למדי. למשל, עד גיל שנתיים, רוב הילדים יכולים:

  • להשתמש במשפטים פשוטים כמו, ׳עוד מים׳.
  • לשאול שאלות בנות מילה אחת עד שתיים, כמו ׳מי זה?׳.
  • לבצע פקודות פשוטות ולהבין שאלות פשוטות.
  • לדבר תוך שימוש בכ-50 מילים או יותר.
  • לדבר באופן שההורים יכולים להבין מה הם אומרים, לפחות בחצי מהזמן.

ילד בן שנתיים לא מדבר – מה זה אומר?

אם הפעוט שלכם לא עומד באבני הדרך המצוינים להלן, יתכן שמדובר בעיכוב בדיבור. אבני דרך התפתחותיות עוזרות לאמוד את התקדמות הילד, אבל מדובר בקווים מנחים כללים. זכרו! כל ילד מתפתח בקצב שלו.

בין הגילאים 3-2:

  • ילד טיפוסי בן שנתיים יכול לומר כ-50 מילים ולדבר במשפטים שכוללים שתיים ושלוש מילים.
  • לציין את השם שלהם.
  • להתייחס לעצמם בכינויי שם (אני, שלי).
  • רוב הזמן המשפחה יכולה להבין את מה שהם אומרים.

בגיל 3 ילד טיפוסי יכול:

  • לרכוש אוצר המילים של הילד עולה לכ-1000 מילים
  • לקרוא לעצמו בשמו ולקרוא לאחרים בשמם.
  • להשתמש בשמות עצם, בתארים ובפעלים – במשפטים בני שלוש וארבע מילים.
  • ליצור צורת רבים.
  • לשאול שאלות.
  • לספר סיפור, לחזור על שיר בחרוזים, לשיר שיר.
  • להיות מובן על ידי המבוגר שנמצא בקרבתו רוב הזמן.
  • לדבר מספיק טוב כך שגם אנשים זרים יוכלו ברוב הפעמים להבין אותו (מדובר על כ-90-50 אחוזים מבני ה-3).

יחד עם זאת, כאשר הילד מציג עיכוב בדיבור, עדיין לא בטוח שמשהו לא בסדר. אולי הוא פשוט מתפתח מאוחר ויתחיל לקשקש לכם באוזן תוך זמן קצר. עיכוב בדיבור יכול לנבוע גם מאובדן שמיעה או מהפרעות נוירולוגיות או התפתחותיות.

רופא הילדים יוכל לשקול סיבות בסיסיות הגורמות לעיכוב בדיבור של הילד שלכם, החל מבעיות שמיעה ועד להפרעות התפתחותיות. במידת הצורך הוא עשוי להפנות את הילד לקלינאי תקשורת לילדים, המתמחה בטיפול בעיכוב שפתי.

מהם ההבדלים בין עיכוב בדיבור לעיכוב בשפה?

למרות שלרוב קשה להבחין בין השניים – ולעתים קרובות גם מתייחסים אליהם יחדיו – קיימים הבדלים מסוימים בין עיכוב בדיבור לעיכוב בשפה.

  • דיבור הוא פעולה פיזית הכרוכה בהפקת צלילים ובאמירת מילים. פעוט עם עיכוב בדיבור עשוי לנסות לדבר אך להתקשות בייצור הצלילים הנכונים שיפיקו את המילים. עיכוב בדיבור לא כרוך בהבנה או בתקשורת לא מילולית.
  • עיכוב בשפה קשור להבנה ולתקשורת – מילולית ולא מילולית. פעוט עם עיכוב בשפה עשוי להשמיע את הצלילים הנכונים ולבטא מספר מילים, אבל הוא לא יכול ליצור משפטים הגיוניים. הוא עשוי להתקשות בהבנה של אנשים אחרים.

ילדים יכולים להיות עם עיכוב בדיבור או בשפה, אבל לפעמים שני המצבים חופפים. עם זאת, אין צורך לדעת להבדיל בין שתי התופעות על מנת לאבחן את הילד ולטפל בו על ידי קלינאית תקשורת מוסמכת, שלמדה לפחות תואר ראשון במסלול לימודי קלינאות תקשורת.

A cute baby wrapped in a towel.

מהם הסימנים לאיחור בדיבור?

אם התינוק לא ממלמל ולא משמיע קולות אחרים בשני החודשים הראשונים לחייו, זה יכול להיות הסימן המוקדם ביותר לאיחור בדיבור. עד גיל 18 חודשים, רוב התינוקות יכולים להשתמש במילים פשוטות כמו ׳אמא׳, ׳אבא׳.

סימנים לעיכוב בדיבור אצל פעוטות:

  • גיל שנתיים: הילד לא משתמש בלפחות 25 מילים.
  • גיל  שנתיים וחצי: הילד לא משתמש בביטויים ייחודיים של שתי מילים, או בשילוב של שם ופעלים.
  • גיל 3: הילד לא משתמש לפחות ב-200 מילים, לא מבקש דברים תוך ציון שמם, גם ההורים מתקשים להבין אותו.
  • בכל גיל: לא מסוגל לומר מילים שכבר למד בעבר.

הסיבות לעיכוב שפתי בגיל שנתיים

בסיבות רבות הגורמות לעיכוב בדיבור ובשפה ניתן לטפל ביעילות על ידי התערבויות מוקדמות של קלינאי תקשורת.

מצד אחד, עיכוב בדיבור או בשפה עשוי להיווצר בגלל שלוח הזמנים של התפתחות הילד שונה מהנורמה, אבל בסופו של דבר הוא ישיג את רמת ההתפתחות הנדרשת לבני גילו. מצד שני, עיכוב בדיבור או בשפה יכול לספר משהו גם על ההתפתחות הכללית, הפיזית והאינטלקטואלית של הילד, כמו למשל: אוטיזם, בעיות נוירולוגיות או מגבלות באינטליגנציה.

סיבות נוספות המעורבות בעיכוב הדיבור והשפה, שניתן לברר לאחר אבחון קלינאי תקשורת, הן:

בעיות בפה

עיכוב בדיבור יכול להצביע על בעיה בפה, בלשון או בחך. במצב הנקרא Ankyloglossia, שבו הלשון מחוברת לרצפת הפה, קיים קושי להיק צלילים מסוימים כמו: ד׳, ל׳, ר׳, ס׳ או ת׳.

הפרעות דיבור ושפה

כאשר ילד בן 3, שכבר יכול להבין ולתקשר באופן לא מילולי, לא מסוגל לבטא מילים רבות, יתכן שמדובר בעיכוב בדיבור. ילד שיכול להגיד מספר מילים אבל לא מסוגל לשלבן במשפטים מובנים, עלול להיות בעיכוב שפתי. יש הפרעות דיבור ושפה הקשורות לתפקוד המוח ועשויות להעיד על לקות למידה. אחד הגורמים לעיכוב בהתפתחות, בדיבור ובשפה, היא לידה מוקדמת.

אפרקסיה (Apraxia) בדיבור בילדות, היא הפרעה פיזית המקשה על יצירת צלילים ברצף הנכון לבניית משפטים. הפרעה זו לא משפיעה על התקשורת הלא מילולית או על הבנת השפה.

אובדן השמיעה

פעוט שסובל מבעיות שמיעה, או שומע דיבור מעוות, צפוי להתקשות ביצירת מילים. הסימנים לאובדן שמיעה עשויים להיות עדינים, ולפעמים העיכוב בדיבור או בשפה עשוי להיות הסימן הבולט היחיד לכך.

לסיכום, כישורי הדיבור והשפה מתחילים במלמולים של התינוק. ככול שחולפים החודשים, מתחיל הפטפוט חסר המשמעות, לכאורה, להתקדם למילה המובנת הראשונה. עיכוב בדיבור נחשף כאשר הפעוט לא עומד באבני הדרך הטיפוסיות של התפתחות הדיבור. זכרו, ילדים מתקדמים על ציר זמן משלהם. לכן, איחור קטן בדיבור לא בהכרח אומר שקיימת בעיה רצינית.

אפשרויות הטיפול בפעוט עם עיכוב בדיבור ובשפה, תלויות בסיבה שגורמת לעיכוב זה ולחומרת המצב. באופן כללי, כאשר מטפלים מוקדם במצב של איחור בדיבור והפרעות בשפה, המצב עשוי להשתפר בדרך כלל עם הזמן.

אולי יעניין אותך גם?

אולי יעניין אותך גם?

ריפוי בדיבור (קלינאות תקשורת)

מהו ריפוי בדיבור?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
טיפול קלינאות תקשורת בילדים

מהי קלינאות תקשורת?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
מידע על אתר קלינאי

מחפשים קלינאי/ת תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם

מאמרים אחרונים

תוכן עניינים

מעוניינים בשיחת ייעוץ מקלינאי/ת תקשורת מומלץ באיזור שלכם? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם:

דילוג לתוכן