חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפול באוטיזם והפרעת קשב וריכוז

תוכן עניינים

ילדים ומבוגרים אשר סובלים מאוטיזם סובלים במרבית המקרים גם מהפרעות קשב בדרגות שונות. יחד עם זאת, הטיפול צריך להיות פרטני ומותאם לסוג האוטיזם שממנו סובל המטופל ובהתאם לוויסות הרגשי הייחודי שלו. במאמר הבא נסקור את הפוטנציאל, הדרכים והסוגים הקיימים של טיפול בהפרעת קשב בעבור הסובלים ממגבלה ייחודית זו.

על הספקטרום – אוטיזם והפרעות אחרות

אם בעבר היינו נוהגים לסווג ילדים ובוגרים באופן כמעט בינארי ולחלק אותם לסובלים מאוטיזם ולכאלו שלא, הרי שבמרוצת השנים (והידע הנצבר בהם), אנו נוטים לתת דגש לאדם כפרט ולמקומו על הספקטרום האוטיסטי. כיום אנו מבינים שיש מגוון הפרעות שיכולות לנבוע או מהאוטיזם עצמו אל להתלוות אליו. ההבנה שלכל אוטיסט יש רמות תפקודיות שונות, מובילה את הטיפול בפרטני בהפרעות קשב ובכלל.

אודות הזיהוי של הפרעת הקשב בקרב הסובלים מאוטיזם

בכדי להעניק טיפול בהפרעות קשב וריכוז לבעלי מוגבלות, ראשית חשוב לזהות את הפרעת הקשב. כדאי לשים לב לסימפטומים כגון: קושי לשבת במקום מסוים לאורך זמן, קושי בסיום של משימות, הסחות דעת רבות, קושי בהתמקדות בנושא אחד ועוד. חשוב לציין כי רק בעלי מקצוע יכולים לזהות זאת כהלכה ולכן חשוב ללכת לנוירולוג, פסיכולוג או קלינאי תקשורת בכדי לבצע בירור מעמיק ולא להסתמך על כתבות בעיתון או פרסומים שיווקיים באינטרנט.

טיפול תרופתי בהפרעות קשב – ריטלין

כולנו מכירים את מהפכת הריטלין אשר גרמה לשינוי ביחס להפרעות קשב וריכוז והייתה לתחום זה מה שפרוזק היה לתחום הפסיכיאטריה. אולם בטרם נותנים כל טיפול כימי לסובלים מאוטיזם, כדאי לבדוק מה האפשרויות האחרות והאם ניתן בכלל להעניק טיפול זה. כלומר, לעיתים יש קונטרה אינדיקציה עם תרופות אחרות אשר עלולה לגרום לכך שהריטלין הוא בכלל לא אופציה. זה לא אומר שיש לזנוח את האופציה התרופתית אלא כדאי לוודא מראש עם הרופא המטפל מהו הטיפול הטוב ביותר. בעניין זה שווה לבדוק את המינון, התרופות האחרות שנלקחות ביחד והשעה הטובה ביותר לצרוך תרופה זו או אחרת – בכדי להגיע לתפקוד כמה שיותר טוב.

אופציה אחרת לטיפול תרופתי – תרופות נוגדות דיכאון

אם מקודם הזכרנו את הפרוזק, הרי שכאן נרחיב ונאמר שכל מקרה לגופו ובמקרים שבהם הטיפול בריטלין אינו מביא לתוצאות הטובות ביותר (או כאשר הוא בכלל לא אופציה בגלל אינטרקציות בין תרופתיות), שווה לשקול מתן של תרופה אנטי דיכאונית. עניין זה צריך להיות אך ורק תחת אחריותו והמלצתו של רופא מומחה ומעקב מתמיד. כלומר, למרות שתרופות אלו יכולות להירשם על ידי רופא המשפחה, במקרים של אוטיזם ראוי שרופא מומחה בתחום המחום או הנפש יעניק את הטיפול המדויק ורצוי שתהיה לו התמחות ספציפית בטיפול באנשים אשר חיים עם אוטיזם ויש להם הפרעת קשב או ריכוז.

טיפול פסיכולוגי להפרעת קשב בקרב הלוקים באוטיזם

טיפול פסיכולוגי יכול להיות המשך נפלא לטיפול התרופתי או טיפול אשר עומד בפני עצמו בכל הנוגע להפרעות קשב או ריכזו בקרב הסובלים ממוגבלות. הראיה של אדם כמכלול מאפשרת לגישה פסיכולוגית זו או אחרת להעניק מענה אמיתי לסימפטומים של ההפרעות. שווה גם להדגיש שיש מגוון של דרכים לטפל באופן פסיכולוגי ולכל מטפל יש גישה אחרת. לכן, יותר ממומלץ לגשת למטפל אשר יש בארגז הכלים הטיפולי שלו מגוון של גישות שונות (טיפול פסיכו דינמי, CBT, תרפיה וטיפולים אשר מערבים את ההורים.

לסיכום: ישנם מגוון של טיפולים להפרעות קשב או ריכוז בקרב הסובלים מאוטיזם ולכן חשוב להתאים את הטיפול למטופל ולא להיפך.

אולי יעניין אותך גם?

ריפוי בדיבור (קלינאות תקשורת)

מהו ריפוי בדיבור?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
טיפול קלינאות תקשורת בילדים

מהי קלינאות תקשורת?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
מידע על אתר קלינאי

מחפשים קלינאי/ת תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם

מאמרים אחרונים

תוכן עניינים

מעוניינים בשיחת ייעוץ מקלינאי/ת תקשורת מומלץ באיזור שלכם? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם:

דילוג לתוכן